Dit gebeurt, maar The World Is A Safer Place (mét deze regering én D66!)

Michiel van Geel MFvGeel at HOTMAIL.COM
Sun Oct 17 11:46:20 CEST 2004

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

On Sun, 17 Oct 2004 09:51:33 +0200, Dr. Marc-Alexander Fluks
<fluks at DDS.NL> wrote:
> Je begint te onderstellen dat de prijs van woningen absurd hoog is en
> eindigt met dat er veel duurdere huizen gebouwd worden (waardoor de
> prijs juist zou zakken en da's in strijd met je uitgangspunt). Tevens
> stel je dat het effect van enerzijds huursubsidie en anderszijds aftrek
> van hypotheekrente tegengesteld gericht zou zijn.
Die prijs is absurd hoog door het tekort aan betaalbare huizen. Voorbeeld:
Een vriendin van me is vrijgezel. Zij zou met haar inkomen in aanmerking
komen voor een hypotheek van om en nabij de 75000 euro. Vier jaar geleden
zou dit genoeg zijn geweest om een rijtjeshuis mee te kopen. Nu is ze
gedwongen te blijven huren, omdat er niet genoeg woningen in haar
prijsklasse zijn.

Er wordt wel gebouwd, maar de huizen die gebouwd worden zijn niet bedoeld
voor de groep waar het tekort het grootst is. Er moet dus meer gedaan
worden aan sociale woningbouw, huizen die wel betaalbaar zijn voor
alleenstaanden uit de lagere inkomensgroepen dus. Sterker nog, als we
willen dat de huizenmarkt keldert, dan moeten we zorgen voor een overschot
aan goedkope woningen en vervolgens de huursubsidie afschaffen.

Zodra de huursubsidie vervalt zal totdat de huren omlaag gaan kopen
goedkoper blijken te zijn.En als de huren omlaag gaan, dan zullen de
huizenprijzen volgen.

> Woningnood wordt veroorzaakt door zowel de erfenis uit het verleden,
> als een exploderende bevolking en een afnemend aantal mensen per woning.
> Dergelijke factoren hebben niets met geld te maken.
Vroeger, toen de woningbouwverenigingen nog niet geprivatiseerd waren,
toen werd op aangeven van het rijk gebouwd wat er nodig was. Nu wordt op
aangeven van de markt gebouwd waar het meeste geld mee verdiend wordt.
Daar is het probleem ontstaan.

> Bouwen van zoveel mogelijk koopwoningen, zoals de liberalen voorstaan,
> is dan ook geen oplossing. Het geeft slechts aan dat liberalen vooral
> goed voor zichzelf zorgen en daarvoor de middelen van de gemeenschap
> willen aanwenden ten koste van de mensen met een laag inkomen.
Dat ligt er dus helemaal aan wat voor koopwoningen je bouwt. Als die
woningen bedoeld zijn voor de lagere inkomensgroepen, dan is dat wel
degelijk een oplossing. Als die koopwoningen boven de 100.000 euro per
stuk moeten kosten (zonder subsidie), dan sla je de plank mis.