het minimumloon

Tjerk Jouwstra tjouwstra at WXS.NL
Sat Oct 16 01:27:40 CEST 2004

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Ik doe zowaar mee in een meer dan 3 items durende discussie. Om nodelose
herhalingen te vorkomen, knip ik wel zo het een en ander weg.

Henk wist zeker:

> Ja ja mooie grap. Dualisme en een ene Gerda (met gouden lok)
> die lekt. :) :) Er is gewoon geen sprake van dualisme want
> daarin wordt open en helder gecommuniceerd welke problemen
> voor liggen en kan iedereen zijn/haar steentje bijdragen aan
> de oplossing ervan. Daarin komt het woord 'lekken' niet eens
> voor.

Pardon Henk,

In ons nog steeds wat ouwelijke staatstrecht staat dualisme voor een
machtsevenwicht tusen regering en haar controleur, de gekozen
volksvertegenwoordiging. Het primaat ligt niet bij het kabinet of de
tweedekamer (dan was er sprake van monisme). Verwarrend is dan wel, dat
regering en staten generaal samen wetgever zijn. Maar De Geus was zelf ook
serieus verward over dit voorstel, en ik ben benieuwd of Bert Bakker hier
zou kunnen bevestigen, dat dit met de deal over het ziekenfonds risico te
maken had. In het dualisme wordt niet open en helder gecommuniceerd, dat
doen ze bij the animal farm van Antid, maar volgt de conrtoleur niet zonder
meer de bestuurder, en vice versa. En dat gebeurt nu eindelijk weer eens.

 Maar ja, Barber de Geus moet hangen, volgens jou:

> Er viel en werd hem veel verweten. Zelfs een mogelijk
> onderhands handjeklap tussen coalitiepartijen sloot hij niet
> uit invloed op hem te kunnen hebben. Hij had er zelfs
> voorwaarden aan kunnen stellen, maar voor de buhne zou hij
> dan door de mand vallen.

Hij zei gewoon klip en klaar, dat aan het miimumloon niet getornd zou
worden, en dat hij de voorstellen over de aanloopschalen (I love eufenism)
zou afwachten. Geen standpunt om iemannd een motie van wantrouwen aan zijn
broek te hangen, dunkt me.

> Ja, een zwaktebod in onze democratie. Had de opositie
> gewacht tot een dergelijk moment zou hen een ander verwijt
> voor de voeten zijn geworpen.

Nu begrijp ik je niet. Als een minister met voorstellen komt, die de kamer
niet pruimt, vergelijk bijvoorbeeld Van Agt of de RKSPmotie Dekkers tegen
het vijfde kabinet Colijn, dan kan je daar tegen ageren. Maar als een
mnister niets voorstelt (dit lijkt een woordspeling), en hem daarover een
motie van wantrouwen aan de broek smeren, dan begrijp je iets niet van de
poltiek.

> Precies Tjerk, alle reden om met iedereen het gesprek aan te
> gaan. Te zoeken naar antwoorden voor de problemen die er aan
> gaan komen. Wel in een open en heldere manier van
> debatteren. En ook met iedereen. Maar dat vergeet dit
> kabinet nogal eens.

Henk, de problemen komen er niet aan, maar zijn er al. Alle economische
indicatoren zijn negatief. Daar moet een oplossing voor komen. Open en
helder debatteren helpt, maar verzacht niet, dat het vooral van au gaat. En
dat proces gaat veel langer door dan ons lief is. In wezen zijn de aso
vakbonden nu ook de verdedigende en conserverende partij.

> Je blijft er in meedoen, zie ik. Jammer. Het gaat om wat nu
> voor ligt en niet om oude koeien. Die vertroebelen juist het
> debat en de discussies. Maar met een CDA in je midden weet
> dat precies dat zal gebeuren. Je denkt toch niet dat de
> 'golden lok' per ongelijk lekte, wel? ;)

Hier volg ik je niet. Waar doe ik aan mee;wat zo onwelvallig voor je is? De
reden vzn de huidige arbeidsonrust blijft flinterdun, maar daar hoor ik je
niet over.

> [..]
>
> Zit daar een kloof? Een overheid die zorgt voor noodzakelijk
> randvoorwaarden voor een individuele invulling ziet ons niet
> als allemaal gelijk?

Henk, mensen willen, dat de overheid hun problemen oplost, maar niet aan hun
bezittingen komt. Iets meer sociaal gevoel voor elkaar, inclusief Nurcan en
Ali, zou deze samenleving al een stuk leefbaarder maken. Als mensen het zelf
doen, gaat het beter en efficienter, dan wanneer een ambtenaar er mee aan de
gang gaat.

> Kort door de bocht gezien wel. Maar verkozen is niet een
> kabinet maar een breed draagvlak in de maatschappij waarmee
> een breed gedragen kabinet had kunne worden gevormd, met
> ruimte ook voor minderheden in een duaalstelsel.

Ik zei je al, ik deel het archaische staatsrecht niet, maar niemand wil
meewerken aan de verandering ervan.

Henk, een voorzitter van een kwijnende club maakt een nagelbreed verschil
tot inzet van deze acties. Hij is niet gekozen, hij vertegenwoordigt een
minderheid, en zo'n mijnheer mag van jou zeggen, hoe we dit land moeten
besturen? Of de bestuurders wegsturen? Waarom stemme wij dan nog?

> Die doet ook niets en doet zelfs mee met het meest
> ondemocratische kabinet sinds mensenheugenis.

Maar krijgen we ook echt steun om de noodzakelijke hervormingen te
bewerkstelligen? De enige die het serieus oppikte, werd vermoord. Maar bij
hem leek het effect te resulteren; helaas worden wij er nauwelijks serieus
over genomen.

Morgenochtend trein ik naar Parijs, voor een weekje