Kinderen en overheidsbemoeienis

Henk Elegeert hmje at HOME.NL
Fri Oct 15 22:11:21 CEST 2004

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Mark Giebels wrote:
> REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Dat hoop ik ook, Mark.
Niets wijst op dit moment in de richting van iets anders, is
mijn indruk.

Maar je hebt ongetwijfelt al een scenario klaar liggen voor
het geval dat.

> Nog gefeliciteerd.

Dank je.

> Precies.

Zouden meer mensen moeten doen. ;)

> Borstvoeding is ook zo'n voorbeeld van een cultuursverschil inderdaad.

Een goede voorbereiding kan veel vooroordelen uit de weg
ruimen, en je in staat stellen 'goede' keuzes te maken.

> Ons dochtertje heeft tot enkele maanden geleden (ze is net twee
> geworden) nog borstvoeding gehad, naast ander voedsel uiteraard. Vanaf
> het moment dat je een KLM toestel instapt totdat je weer voet zet op
> Californische bodem, kijken mensen je vreemd aan en reageren vaak
> afwijzend. Men kent het niet, dus zal het wel slecht zijn..

Er is te weinig aandacht/voorlichting voor de verschillende
mogelijkheden die er zijn, en waarvan men gebruik zou kunnen
maken. Erg jammer.

 > Nederlanders
> zijn helaas vaak erg 'narrow minded' en 'judgmental'.

Ook dat. Maken te weinig gebruik van de mogelijkheden.
Bovendien veel regeringen die weinig te kiezen overlaten.

> Nederland mag inderdaad trots zijn op een cultuur waarin
> thuisbevallingen normaal en zelfs positief worden benaderd. Dat is een
> voorbeeld in de wereld. Er zijn maar weinig landen waar dat zo is. Toch
> is het zo dat de hulp en voor- en nazorg hier in Berkeley nog vele malen
> beter is dan in NEderland.

We hebben hier ook een uitgebreidt stelsel van voor- en
nazorg, bij mijn weten. Maar je hebt gelijk als je op zoek
gaat naar het beste. ;)

 > Simpelweg omdat het plaatsvindt in een
> alternatief circuit waarin verloskundigen met enorm veel enthousiasme en
> bevlogenheid (illegaal) werkzaam zijn. Dit in tegenstelling tot de
> gebureaucratiseerde wijze waarin het in Nederland gebeurt.

Het moet hier ook meteen het goedkoopste ..... althans dat
denkt men. Heb je nog een tip voor onze bureaucraat Hoogervorst?

 > Due date is 8 November.

Uitgeteld over 3 en een halve week, da's niet lang meer Mark.

> [...]
> liberale samenleving de verantwoordelijkheid bij de betrokkenen wordt
> gelegd komen er ook minder 'ongewenste' situaties voor. En ja Henk
> Vreekamp, uiteraard lopen kinderen vooral gevaar door toedoen van hun
> ouders. Ze zijn van niemand anders zo afhankelijk als van hen. Daarbij,
> wij geven anderen ook echt niet zo gemakkelijk de kans mijn dochtertje
> iets aan te doen. Maar wat wil je dan? Kinderen maar preventief van hun
> ouders wegnemen en collectief opvoeden door de overheid? Teveel
> overheidsbemoeienis leidt tot een erg enge samenleving.

Het is zoeken naar een evenwicht tussen bemoeienis op
afstand waarbij de Rechten van het Kind in het geding kunnen
zijn en de rechten van ouders.
Een overheid moet er dan ook zijn (staan) in die gevallen
waarin het kind de dupe dreigt, of is geworden. Een overheid
die zich daar afzijdig houdt is eveneens medeplichtig aan
het gepleegde feit.

> En helaas zie ik
> momenteel een trend in die richting en daar zal ik me als liberaal immer
> tegen blijven verzetten.

Ik kom telkens tot de conclusie dat het de politiek is die
daarvoor verantwoordelijkheid draagt. Kelly is zich goed
bewust van het onderscheidt tussen wat hij vindt en wat de
Staat is/moet zijn voor haar onderdanen.

> Grappig trouwens Henk Elegeert dat je vraagt naar het geslacht. In de VS
> vraagt zelfs de zwerver op straat ernaar, maar in Nederland hoor je die
> vraag zelfs niet van je beste vrienden.

Rare vrienden heb jij hier in Nederland. ;)

> Overigens houden we wel de naam
> nog even geheim tot na de bevalling.

Ok.

Groet,