het minimumloon

Fri Oct 15 17:56:46 CEST 2004

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Wat Bert bedoelt is dat tijdelijke extra banen in de vrij sector voor
degegen die helaas niet geschoold of ervaren genoeg zijn om direct ons
gelukkig relatief ivm met veel andere landen hoge minimumloon te "verdienen"
net zo goed zo niet beter zijn dan de melkertbanen in de publieke sector.
Het grote voordeel lijkt mij minder werk verbannen naar lagere lonenlanden,
minder jonge of andere minder geschoolde en ervaren aan de kant laten staan
(niet allen hebben goede individuele uitkeringen), en meer doorstroom
vanwege de tijdelijkheid van onder het minimumloon mogen verdienen. De
doorstroming vraagt wel een goede regeling, ipv alleen cao's niet meer
verbindend zelfs meer dan het minumumloon verdienen onmogelijk maken en
daaronder tijdelijk minder verdienen mogelijk gaan maken. Ik stel me voor
dat werkgevers die langer direct of indirect mensen die aan de criteria
voldoen onder het minumumloon mogen inhuren, moeten aantonen aan scholing en
doorstroming bij te dragen, en werknemers niet slechts te vervangen door
nieuwe onervaren lager opgeleide werklozen, hoewel elke werkervaring voor
langdurig werklozen of kanslozen voor elk heel welkom kan zijn. Maar op dat
punt deel ik de zorg van Ger.

Fritz