Besnijdenis

Henk van Lingen henk at VANLINGEN.NET
Fri Oct 15 01:05:09 CEST 2004

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

On Thu, Oct 14, 2004 at 12:26:39PM -0700, Mark Giebels wrote:

> Het is voor mij totaal irrelevant of dit gedaan wordt uit om religieuze
> of niet-religieuze redenen. De kern is dat de ouders en niet de overheid
> primair de zeggenschap moeten hebben over dergelijke medische ingrijpen
> bij hun kinderen. En vele medische ingrijpen zijn ingrijpender dan
> jongensbesnijdenis, dus dit schept een gevaarlijk precedent.

Besnijdenis is nu juist geen medische ingreep maar een niet-medische
ingreep (bij wilsonbekwamen). Daar zijn ouders wat mij betreft niet
vrij in wanneer die ingreep bovendien onomkeerbare mutilatie behelst.
En het moet zeker uit het ziekenfonds. Flaporen vind ik ook geen medische
ingreep maar een esthetische ingreep, en esthetische ingrepen vind ik
overigens eigenlijk ook niet in het ziekenfonds thuishoren.
Het is me dus niet geheel duidelijk over welk precedent je hebt hebt.

Verder ben ik denk ik iets minder optimistisch dan jij over het vermogen van
ouders (of 'de massa') om volwassen en verstandige keuzes te maken voor
hun kinderen, en mag de overheid best grenzen stellen. Het gros doet gewoon
wat de mores danwel de sociale context predikt. Maar wellicht is een wat
pessimistischer mensbeeld niet erg des D66s.

Groeten,
--
|  (o-  Henk van Lingen                       Utrecht, The Netherlands |
|  /\                                       http://henk.vanlingen.net/ |