het minimumloon

Bert Bakker bbakker at USA.NET
Thu Oct 14 23:12:37 CEST 2004

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Het lijkt me verstandig om even iets mee te delen over het
‘minimumloonplan’, zoals dat vanochtend in de Volkskrant stond.

Zoals bekend is er een groot probleem aan de ‘onderkant’ van de
arbeidsmarkt: banen voor mensen met een grote afstand tot de arbeidsmarkt,
vanwege een gebrek aan ervaring of opleiding, of (meestal) beide. Het aantal
mensen dat met een gebrek aan kwalificaties om werk vraagt groeit, het aanbod
van banen op dat niveau daalt. Het minimumloon als zodanig wordt in een groot
deel van de arbeidsmarkt effectief ongedaan gemaakt omdat in CAO’s veelal
hogere loonschalen zijn geregeld, zodat de loonvloer veel hoger is dan dat
minimumloon.

Om aan dit probleem wat te doen is al in het regeerakkoord van Paars 1 (in
1994) afgesproken om meerdere maatregelen te nemen:

-Melkertbanen;

-CAO’s moeten weer op het minimumloon beginnen, en anders worden ze niet
algemeen verbindend verklaard;

-om ook in de marktsector dynamiek te krijgen in dit deel van de arbeidsmarkt
komen er aanloopschalen naar het minimumloon, waar mensen die (langdurig)
werkloos zijn en aan genoemde kwalificaties voldoen, gedurende een beperkte
tijd tegen een bescheiden betaling werkervaring op kunnen doen. Eigenlijk meer
een soort opgewaardeerde stage. Want het is wel zo dat als mensen volwaardig
werk doen, ze daar natuurlijk ook volwaardig voor moeten worden betaald.

Het vervolg is de insiders bekend: Melkert en zijn opvolger hebben alle
energie gestopt in de Melkertbanen, en veel te weinig gedaan aan de CAO’s.
Het plan van de aanloopschalen is door Melkert in 1995 ingediend in de Kamer
(en de PvdA was vóór), maar het was zo krakkemikkig uitgewerkt dat D66 als
eerste heeft gezegd er toch niet mee in te stemmen. Terwijl Van Mierlo het
nota bene had ingebracht in de formatie in 1994. Het krakkemikkige zat hem in
de ongelijke behandeling tussen kostwinners, alleenstaanden, en vrouwen. Zó
wilden wij het niet.

Gevolg is wel dat nu, tien jaar later, de onderkant van de arbeidsmarkt een
nog even groot probleem is. En alleen maar een groter probleem wordt. Als er
al werk bestaat, dan in de collectieve sector (Melkertbanen en andere
gesubsidieerde arbeidsplaatsen), en niet in de marktsector. Terwijl juist daar
meer dynamiek moet komen.

Het is dus eigenlijk heel logisch om terug te grijpen op het plan van
destijds.

Blijft natuurlijk wel over de vraag of het verstandig om dat uitgerekend
vandaag in de krant te lezen. Ik weet hoe dat gegaan is, en er heeft iemand
zijn mond niet kunnen houden. Aan de andere kant: er is ook geen tijd te
verliezen om de werkgelegenheid te vergroten, op alle mogelijke manieren. Of
om het in de woorden van de toenmalige PvdA-woordvoerder Jan van Zijl te
zeggen: “het plan zal voor een paar duizend mensen een serieuze opstap
kunnen zijn naar een normale baan tegen een normale beloning”.

En voor alle duidelijkheid: het minimumloon blijft gewoon wat het is. Het
sociaal minimum wordt niet aangetast. Wie langs deze weg werkervaring opdoet
en daarmee beneden de bijstandsnorm komt, krijgt het inkomen uiteraard
aangevuld.

Beste groeten,

Bert Bakker.