Besnijdenis

Henk Elegeert hmje at HOME.NL
Wed Oct 13 06:26:38 CEST 2004

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Henk Vreekamp wrote:

> REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl
>
> Democs,
>
> De multiculti's zijn weer ijverig bezig geweest met Ayaan Hirsi Ali.

Ze timmeren aardig aan de weg, Henk.

> Zij stelde - een logische consequentie - voor om de
> besnijdenis van jongetjes voortaan ook te verbieden.

Lijkt me inderdaad ook een logische gedachte. Het past ook
niet om kinderen bloot te stellen aan mutilerend gedrag van
(nota bene de eigen) ouders jegens hun kind, en dat ook toe
te staan, ook nog! Men schendt daarmee de lichamelijke
integriteit van het kind, en dult het geweldadig optreden
jegens hen. De staat faalt hier op te treden en de kinderen
in bescherming te nemen. Ouders mogen (kennelijk) naar eigen
goeddunken handelen, zonder dat de staat daar zelfs maar
naar hen om kijkt. Men gedoogd hier het mutilerende gedrag
op volstrekt verkeerde gronden. Op latere leeftijd kan het
volwassen geworden kind, alsnog zelf beslissen wat hij/zij
aan wil met culturele waarden van het geloof van de ouders.

> Juristen hebben het al uitgevogeld: het is al verboden volgens een nieuwe
> wet op de lichamelijke integriteit.

Men handhaaft niet.

 > Het gaat nu alleen nog op interpretatie
> (legale toepassing) en uitvoering in de praktijk van dat verbod. Dat
> weigeren de bestuurders. Kennelijk vormt voor hen besnijdenis een zo
> gewenste 'marker'.

Behalve de besnijdenis zelf, spreekt uit de handeling dat
het kind zelf op geen enkele wijze het recht op
zelfbeschikking kan doen gelden. Sterker, hem/haar wordt
daarmee duidelijk te kennen gegeven dat niet te hebben.

> Dat de geestelijke leiders in ons land - politici merendeels waaronder de
> huidige D66top - Hirsi Ali belachelijk maken, betekent dat ze hun eigen
> wetgeving niet serieus nemen.

Precies, Henk. Die doen lafhartig mee in het bevestigen van
de rol waarin het kind komt te verkeren. Zijn daardoor
medeplichtig zelfs.

Henk Elegeert