Politieke Barometer Wk 41....

Mon Oct 11 19:05:36 CEST 2004

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

 Door de storing van zowel de list- als de mailserver dit weekeinde
 kan ik mogelijk iets gemist hebben maar ik zag dat ik eerder schreef:
>Hier staat dus eigenlijk dat D66 in de politieke barometer opnieuw 4
>zetels gaat scoren: het zeteltje dat vorige week van Wilders werd
>afgesnoept, gaat deze week weer terug."

 Vervolgens kroop D66 bij NOVA/PB naar 6 zetels.

 Waarna Martin Lentink <martinlentink at D66GELDERLAND.NL> schreef
>'t lukt 'm niet altijd.....

 [Hetgeen ik dus niet gelezen had toen ik vlak daarna de zaak opnieuw
  mailde maar dat kwam niet online omdat de listserver rondop dit
 tijdstip uitviel en de daarbij de laatste mails ook nog eens wiste]

 Daarop schreef ik (pas vandaag op de lijst - ik volg deze lijst op
 het web, niet per email):
>De peilingen van Maupie De Hond deugen duidelijk niet.

 Volgens mij is dat dus de verklaring. Daarin wordt gesteld dat Wilders
 en de VVD elkaar in grootte beginnen te naderen en da's duidelijk onzin.
 Als ik gelijk heb over de communiserende vaten tussen D66 en Wilders,
 dan gaat dat dus ten koste van de voorspelling voor D66. En dat bleek
 inderdaad het geval te zijn...

 John Wijsmuller <j.wijsmuller at CONCEPTS.NL>:
>Links scoort 82, maar Paars 86 dus...

 Oh, m'n hemel. Toch niet nog eens ?
 Hier trapt de PvdA natuurlijk nooit in... de kiezer trouwens ook niet.
 Ik ook niet, trouwens.

 Aris B. <B.Aris at TWEEDEKAMER.NL>:
>Mijn analyse is dat het D66-initiatief om een Mediator voor te stellen, goed
>is gevallen. De VVD en CDA werden meer geassocieerd met de hard-afwijzende
>lijn van Zalm.

 We meten gewoon ruis in de peilingen. Er is een neergaande tendens voor de
 coalitie en meneer Wilders gooit daarbij flink roet in 't eten. Erg veel kan
 men daardoor niet zeggen (behalve dat De Hond -die vandaag D66 weer op 4
 zetels zet- er nogal naast zit met z'n 13 voor Wilders en 18 voor de VVD).

 Volgens mij zijn D66 en de groep Wilders communiserende vaten en dat lijkt
 me geen compliment voor D66. In het verleden waren D66 en de PvdA communise-
 rende vaten maar dat gaat niet langer op sinds de bodem van het D66-vat
 zichbaar is. De PvdA heeft D66 gewoon leeggegeten; we moeten het nu hebben
 van de steun van extreem-rechts...  :-(

 Achteraf kan iedereen alles verklaren maar het gaat er om of men van te voren
 iets kan zeggen. Wie voorspelt de NOVA cijfers van vrijdag ?