Bemiddelaar

Hein van Meeteren heinwvm at CHELLO.NL
Mon Oct 11 19:03:39 CEST 2004

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Bert Bakker wrote:

> Maar hoe kunnen wij dat nu weten, Hein, als jouw boek pas in november uitkomt?

Ok, ik vergeef het jullie. Ben eigenlijk een heel lankmoedig en warm
mens. Maar äch woar, geleuf me, elke schijn van partijdigheid werkt
tegen de bemiddelaar en kan tot nóg meer spanning leiden!

> (nog los van het feit dat bemiddeling tussen politieke beslissers en
> behartigers van deelbelangen sowieso niet het juiste instrument is).

Waarom niet? Wat maakt het uit of het beslismacht versus
vertegenwoordigingsmacht is? Er is een belangenconflict, er zijn
tegengestelde partijen, er is botsing, aanvaring, controverse en
conflict, partijen staan lijnrecht tegenover elkaar, communicatie is
vervormd, zelfs afgebroken, spanning is geëscaleerd, tegenstander wordt
ontmenselijkt of uitgescholden(De Waal: "oplichters") , posities zijn
hard als beton.... lijkt me allemaal genoeg basis voor een neutrale
derde partij om partijen los te maken en....aan het praten te krijgen.
Ook Marijn de koning lijkt me ongeschikt (D66-er, dus de schijn van
partijdigheid). Ik kan jullie wel aan iemand helpen van buiten welk
politiek circuit dan ook, via het NMI of Lime Tree, maar dan moet het
wel serieus zijn. (Ellen, wat dacht je van Steve?)

Geheel de uwe, Hein.