Dutch minister calls for move towards US social model

Henk Elegeert hmje at HOME.NL
Sat Oct 9 22:35:55 CEST 2004

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Lenny Bruce wrote:

> trek vooral niet de verkeerde conclusies.

En welke zouden dat zijn, Lenny?

> GDP in Europe is zo veel lager omdat er teveel overheidsbanen gecreerd
> zijn.
> "De Amerikaan" werkt echt niet veel harder, misschien efficienter door
> minder overheidsbemoeienis.

De 'Dutch Minister' had dus ook even goed kunnen roepen dat
dat de overheids (lees: politieke) bemoeienis terug moet
worden gedrongen, opdat het midden- en klein bedrijf meer
kansen krijgt?

> Het zal wel moeilijk zijn om deze groep
> daarvan te overtuigen..

Mij krijg je wel overtuigd van minder bemoeinis door de
overheid. Maar dan ook echt. Geen overheden die politiek
bedrijven over de ruggen en hoofden heen van de burger.

Ik krijg echter maar geen (in)zicht (in/)op die cijfers van
de 'Dutch Minister'.

http://www.wordiq.com/definition/European_Union
Definition of European Union
"
Economic status

Currently (May 2004) the EU, considered as a unit, has the
largest economy in the world, with a 2002 GDP of 9.613·10¹²
euro. The United States, by comparison, has the largest GDP
of a single country - 10.450·10¹² dollars (or 8.782·10¹²
euro at the current exchange rate of $1.19 per euro). The
European Union continues to enjoy a significant trade
surplus, as opposed to the widening trade deficit being
experienced by the US. However, as of 2004 the European
Union has generally been suffering stagnant economic growth
and low employment (averaged across the Union).

The EU economy is expected to grow further over the next
decade as more countries join the union - especially
considering that the new States are usually poorer than the
EU average, and hence the expected fast GDP growth will help
achieve the dynamic of the united Europe. However, GDP per
capita of the whole Union will fall over the short-term. In
the long-term, the EU's economy suffers from significant
demographic challenges, with a below-replacement birth rate.
..
"

Kortom: waar heeft de 'Dutch Minister' zijn cijfers vandaan?

En ook hier ...

http://www.worldbank.org/data/quickreference/quickref.html
World Bank Group - Data and Statistics

.... kan ik maar geen cijfers vinden die kunnen staven wat
de 'Dutch Minister' beweert.

> Onze meneer Boes heeft 1.6 millioen jobs gecreerd gedurende zijn 3+ jaar
> in office. Toch heeft hij de dubieuze eer de eerste President te zijn
> die een negatieve banengroei heeft gehad gedurende zijn administratie.

Met zijn oorlogsmachinerie?

> Het interessantste is echter dat hij maar 860.000 banen in de prive
> sector heeft gecreerd in andere woorden ook hij is errug handig om meer
> overheidswerkers (800.000+) aan te stellen in 4 jaar tijds en het
> "nieuwe" banen te noemen.
> Dus geef Boes meer tijd en het GDP van Amerika zal negatief naar het
> Europesche niveau stijgen. (Dat klinkt in ieder geval een hoop beter dan
> zakken)...

;)

> Keurry heeft ook dit debat, door kennis van zaken en quick thinking,
> gewonnen.

Eens. Daar heb ik die boes niet op weten betrappen. Weet ie
(inmiddels) al of ie een timber company heeft? :)

 > Hij is redelijk intelligent. Daar kunnen we Boes in ieder
> geval niet van beschuldigen. Zelfs sluw past hem niet.

Je zou er best nog wel een biertje mee kunnen gaan drinken.
Zullen we 'em uitnodigen? :)

Henk Elegeert