Patenten als wapen in handen van gevestigde orde

Tjerk Jouwstra tjouwstra at WXS.NL
Fri Oct 8 20:52:53 CEST 2004

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Mark,

Je schreef onder meer:

....><....lekker geknipt;

>  Pas op het moment dat iemand anders (een concurrent) een
> patent ongeldig wil laten bepalen, of als er een 'infringement' proces
> loopt, wordt er naar de details in het patent gekeken en zal definitief
> worden bepaald welke claims rechtsgeldig zijn. In Europa ligt de test
> veel meer in het eerste review proces, en dat is beter lijkt mij.

Voor het Europese Octrooiverdrag en het merendeel van de nationale
octrooiverdragen geldt dat, maar in Nederland heeft Paars I in het kader van
de derugelering en marktwerking bewust gekozen voor een louter
registratiesysteem: als iemand vindt, dat hij een octrooieerbare uitvinding
heeft gedaan, laat hij het registreren bij het B.I.E te Rijswijk. Bij een
octrooi voor 6 jaar (volgens mij ook al een unicum) wordt er verder niet
meer naar gekeken en is het aan de concurrenten om de nietigheid ervan bij
de rechter in te roepen. Bij een octrooi voor 20 jaar vindt er nog wel een
nieuwheidsonderzoek plaats: is het octrooi niet al eerder ergens elders
gepubliceerd, of op een beurs tentoongesteld en dergelijke.

Overigens zijn wiskundige methoden en computerprogramma's (art 2 lid 2
ROW95) geen uitvindingen in de zin van de wet en niet octrooieerbaar. En
patent komt uit het angelsaksische recht, in het Frans gaat het om een
brevet d' invention.

Groet,

Tjerk