Patenten als wapen in handen van gevestigde orde

Mark Giebels mark at GIEBELS.ORG
Fri Oct 8 16:55:07 CEST 2004

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

<-----Original Message----->
>From: Fritz van Rikxoort
>Ik ben het met "jullie" eens dat patenten of octrooien zoals alle
exclusieve
>privileges kinderen met enorm veel badwater kunnen zijn.

Klopt Fritz, dat is de kern. Nu al zijn vondsten niet patenteerbaar als
het een logische uitbreiding van eerdere vondsten is. Het probleem is
m.i. vooral het review process. Ik geloof dat er hier in de VS maar een
paar manuren aan besteed worden. Men steunt vooral op de jurische
procedures. Pas op het moment dat iemand anders (een concurrent) een
patent ongeldig wil laten bepalen, of als er een 'infringement' proces
loopt, wordt er naar de details in het patent gekeken en zal definitief
worden bepaald welke claims rechtsgeldig zijn. In Europa ligt de test
veel meer in het eerste review proces, en dat is beter lijkt mij.
Alhoewel ik niet weet hoeveel manuren er in Europa aan worden besteed en
of de kwaliteit voldoende is. Maar het is evident dat de kwaliteit van
de beoordeling in de VS momenteel tot vele onnodige rechtzaken en
marktverstoringen leidt. En dat moet natuurlijk aangepakt worden, maar
raakt de kern van de Amerikaanse maatschappij. Liever geen
overheidsbemoeienis als het ook privaat (via de jurische weg) kan worden
opgelost.

Dat badwater moet eruit, maar wel op zo'n manier dat de kinderen
behouden blijven.

Groeten,
Mark Giebels