Betr.: Re: corporatisme 041008_10h31

Raimond de Tempe Raimond.de.Tempe at HCCNET.NL
Fri Oct 8 10:50:35 CEST 2004

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Bart,

ik wilde je antwoorden, en nog, met voorbeelden. Maar inderdaad, Ger is mij
voor, en ik kan me prima vinden in zijn reactie.
Ik kan niet instemmen met allerlei luxe regelingen, zoals die nu wel
voorkomen. Met name in de bovenlaag van de zorgsector. Weg ermee.
Maar ik kan je op een briefje geven dat er hele groepen zijn, die, minder
dan 70% overhoudend van hun netto inkomen voorheen, aanzienlijk minder soms,
nergens meer aan de bak komen, ondanks allerlei moeite.

Ik kom zelf uit de hoek van de wetenschappelijke bibliotheek. Maar ik kan
het rustig vergeten, tenzij ik ergens een tijdelijk baan accepteer met een
hoog afbreukrisico, en veel woonwerk-gereis, en praktisch voltijds!

En in andere sectoren? Niet aan te denken. Als ik zo Ger zijn teksten lees,
zou ik zelfs hier in de randstad geen werkgever weten die hem zou aannemen.
Te eigenwijs, te diep doorgaand op kwesties, teveel eigen prioriteiten. DAt
wordt alleen vergund aan mensen in hoge status beroepen, niet meer aan de
middenklasse. Tenzij iemand een enorme earning power voor de organisatie
toont.

Een ander voorbeeld. Weet je nog van de mijnwerkers? Met 15 jaar kwamen in
het werk-leertraject. Met 45 jaar gingen ze met pensioen. Zeg maar dat de
baas 25 jaar rendement van ze had. En toch waren er velen versleten, en
haalden velen slechts met gebrekkigheid en ziekte de 50 à 60 jaar.
Shiftarbeid, kiezelstof, gevaren en domweg de zwaarte eisten hun tol.
Vergeet niet wat de zwaarte is van de schift, de schicht, ofwel de
ploegendienst. Die vormen door de jaren heen een aanslag op heet organisme.

En dat allemaal vereist zorg, dat moet je niet alleen aan de mensen zelf
overlaten. Die zijn vaak te gekwetst, te gestempeld om nog met frisse moed
hun neus elders te tonen. Daar zijn maatregelen voor nodig, die mensen in
hun waarde laten, toch hun arbied in omvang verminderen, met inachtneming
van een persoonlijk offer. Ik gaf al eerder een vorobeeld: ontslagen? Houdt
deze leeftijdsgroep voor 50% in dienst tot 65 jaar, geef ze 70% van hun
salaris, met in standhouding van 100% pensioenopbouw. Maatwerk, en niet
overlaten aan de durfals alleen! Stop daar dat geld in.
En breng deze boodschap den volke met zorg, met een vriendelijkheid, niet
met een brutaal gezicht van "wij zullen jullie wel eens even mores leren!"

Als de hooggeschoolde en hooggediplomeerde durfals het zelf willen proberen,
prima! Verwen ze niet, die lieden die met prachtige bonussen de deur
uitgaan, en prompt een eigen adviesbureau beginnen, terwijl 70% jaren lang
wordt doorbetaald.
Maar zorg iets beter voor hen die wat minder veerkracht over hebben, minder
mooie papieren, een minder mooie babbel, en laat ze niet aan hun lot over.
Want dat zie ik in de verhalen van Ger: hoe achteloos met mensen wordt
omgegaan.

/raimond de tempe