Betr.: Re: corporatisme

Raimond de Tempe Raimond.de.Tempe at HCCNET.NL
Thu Oct 7 23:10:39 CEST 2004

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Bart,

natuurlijk heeft alles met alles te maken. Maar zo kun je toch geen enkele
zaak duidelijk uitwerken? Je moet om der wille van de duidelijkheid bepaalde
grenzen trekken.

Wat ik stel is wel dit: we kunnen ons Europa wel in supersneltreinvaart doen
afdalen naar een niveau van het ontwikkelde deel van de derde wereld - de
BCI-landen: Brazilië, China, India - om daarmee de concurrentie "eerlijker"
te maken, de muren te slechten etcetera.
Maar ik geef je op een briefje dat het weghalen van de cement uit onze eigen
samenleving zeer slecht zal uitpakken.

Want voor de praatjes van kameraad Brinkhorst geef ik geen cent als ik
werkloos zou zijn, 58 jaar oud, met een vlekje erop, dus door geen baas meer
in dienst genomen etcetera.
Dat wordt dan van dezelfde categorie als de praatjes van Balkenende over
samenhang in de maatschappij en de noodzaak van vrijwilligerswerk en
mantelzorg. Dat mag dan zeker gratis worden gedaan, maar het met schone
handen en knappe verhalen runnen van een organisatie of het dito geven van
advies mag zeker een flinke betaling verwacht worden? Kom nou.

Wat ik mis in die verhalen is de samenbindende kracht, uitstraling, dat ons
weer motiveert. Het blijven voortdurend van die jij-bakken, zo van "jullie
moeten...". En dat is net zo grievend als ooit een vriendin van mij ervoer
van die laatdunkende praatjes over de bijstandsmoeders door de toenmalige
minister Ruding (weet je nog, jaren 80). Haar zelfrespect heeft ze pas
hervonden toen ze via het vrijwilligerswerk jaren docent heeft kunnen zijn.

Laat het niet tot hoge kunst verheven worden om mensen af te serveren, te
kleineren, in een hoek te zetten, met een stuivertje weg t ezenden. Want
daarmee kweek je een reservoir van haat in een maatschappij dat
levensgevaarlijk is, veel en veel gevaarlijker dan wat voor milieuschandaal
ooit!

/raimond de tempe