Kartelvorming en politieke partijen

Wed Oct 6 19:02:38 CEST 2004

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Ik denk dat scherpere regels om de bedoelingen van de huidige kieswet in de
praktijk ook terug te laten keren, vrije verkiezingen door kiezers van vrije
kandidaten, al dan niet gezamenlijk op een lijst. Helaas willen partijen en
de kamervoorzitter met zijn gotspes tegen vrij fractievorming de andere kan
op en de oneigenlijke greep van partijclans op gekozenen en hun kiezers en
kamerzetels juist vergroten. Alleen het rigoreus verlagen of afschaffen van
de kiesdrempel binnen een lijst maakt mogelijk dat de meeste kandidaten
direct gekozen zullen gaan worden naar rato van hun aantal stemmen binnen de
lijst, is de praktijk dat de meeste kiezers weer hun invloed op wie gekozen
worden heroverd worden kan een relatief lage kiesdrempel gelden, desnoods
wisselend per lijst, bijvoorbeeld uitgezonderd alle stemmen op de
lijsttrekker (die dan zeker gekozen is, zoals elke lijst ook minstens wil).
De kiesdrempel werkt dan tenminste weer waarvoor ie bedoeld is, de kiezers
bepalen wie na de lijstrekker gekozen worden, tenzij het om echt marginale
onderlinge verschillen gaat.

Ook het idee dat de indieners van een lijst, de kandidaten, mits zij gekozen
worden, al dan niet met een substantieel groter deel van de overige stemmen
dan de lijstrekker, de rechten op herkandidering op de plaats waarop ze door
de kiezers gekozen zijn kan de oneigenlijke greep van partijclans die zelf
geen kandidaat zijn noch gekozen zijn op kandidaten en hun lijst en
herkandidering enorm verkleinen. Elke kandidaat behoud dan immers het recht
zich onder dezelfde naam te herkandideren voor de post, zijn of haar zetel
in volgorde op de lijst die hij of zij verkregen heeft door zelf ook
voldoende stemmen te halen na de lijstrekker, meer dan zijn of
harategenkandidaten bij de vorige verkiezingen. Dat recht is hard nodig om
de huidige oneigenlijke afhankelijkheid van kamerleden van partijclans te
doorbreken.

Hoe om te gaan met een lijst onder de naam van de lijsttrekker of andere
bijzondere rechten van uitsluitend de lijsttrekker is als enige terechte uit
zondering op de regel goed te regelen. Wil een massaal gekozen lijstrekker
niet opstappen maar zich herkandideren, en wil een partijclan hetgebruik van
dezelfde naam niet opgeven, dan kan zo'n clan slechts een tegenkandidaat
promoten. In feite geldt dat ook voor de andere kandidaten, al hebben die
geen rechen op de persoonlijke naam van hun (voormalige) lijsttrekker.

Voorverkiezingen lijken me bij een meerpartijenstelsel niet goed mogelijk,
al mogen partijen dat zelf organiseren, zonder herkiesbare kandidaten
eenzijdig aan de kan te kunnen schuiven zonder tussenkomst van alle kiezers.
Kamerleden en andere volksvertegenwoordigers kunnen zich slechts vrijwillig
terugtrekken van hun door stemmen bij de vorige verkiezing verworven plaats
op de kandidatenlijst. Een openlijke strijd tussen fractieleden en nieuwe
tegenkandidaten kan steeds losbranden niet alleen tussen de lijsttrekkers
maar ook tussen alle kandidaten onderling.Stem ons voor een zetel meer voor
min lijst en voor mij om u op een van die zetels te vertegenwoordigen, ipv
stem de lijsttrekker de rest maakt toch bijna nooit wat uit, mijn stekkie is
bij mijn partijclan reeds gekocht.

Fritz