Kartelvorming en politieke partijen

Wed Oct 6 15:20:02 CEST 2004

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Naar aanleiding van dit bericht heb ik even contact opgenomen
met de Nma.

De Nma bevestigde tegenover mij dat zich bij hen iemand
had gemeld die beweerde klokkenluider te zijn, en een nogal
wild verhaal had over het gebrek aan concurrentie tussen
politieke partijen. Ook had deze persoon een opvatting over
interne partijdemocratie. Hij wilde daarover de directie van
de Nma spreken. Toen de receptioniste hem vroeg om even
plaats te nemen, schold hij haar uit voor 'vuile moffenhoer'.

Hierop belde zij naar boven. In de hal van de Nma is de
persoon in kwestie vervolgens uitgelegd:
a) dat de Nma geen uitspraken kan doen over partij-interne
kwesties
b) dat het tot het wezen van de Nederlandse coalitie-
democratie behoort dat tussen partijen afspraken worden
gemaakt, en dat er naar mening van de Nma voldoende
concurrentie bestaat tussen politieke partijen, zo uiteen-
lopend als de NCPN uiterst links, en Nieuw Rechts uiterst
rechts.

Ter kalmering van de 'klokkenluider' is hem een glaasje
water en een aspirientje aangeboden. Dit glas werd een
van de Nma-medewerkers door betrokkene uit de handen
geslagen onder het uiten van kreten als 'NSB-ers' en
'SS-ers'. Ook schermde betrokkenen met zijn afkomst
van patriciër en zijn dubbele naam en titels. Hierop is
de sterke arm gebeld, en is betrokkene uit de burelen
van de Nma verwijderd.

De zegsman van de Nma liet mij nog weten dat betrokkene
in het Haagse niet geheel onbekend is. Hij zou al tien jaar
lang pogen om kamerlid te worden, aanvankelijk als
lijsttrekker van een splinterpartijtje, en later als kansloos
kandidaat van een iets grotere partij.

In plaats van de schuld voor zijn gefnuikte politieke
ambities nu eens bij zichzelf te zoeken, blijkt betrokkene
de Haagse politiek al jarenlang allerlei malle verwijten
te maken, al dan niet vergezeld van aan de gebeurtenissen
uit 40-45 ontleende scheldwoorden.

Erik vdMb