AOW-spaarfonds

drs. W.E. van de Griendt (Universiteit Twente, faculteit W.E.vandeGriendt at UTWENTE.NL
Wed Oct 6 13:53:11 CEST 2004

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Ger,

waar het mij omgaat is dat mensen nu een pensioen krijgen op basis van 70%
van het laatst verdiende loon en dat zij bij lange na niet voldoende hebben
ingelegd om dat te kunnen financieren. En op het moment dat men begon met
inleggen en het stelsel is opgezet, heeft men geen rekening gehouden met de
huidige verlengde levensduur en daarmee de periode dat pensioen uitgekeerd
moest worden. Dat betekent dat er ergens heel veel geld vandaan moet komen,
en wel dat het opgehoest moet worden door de dan werkende bevolking. Deze
bevolking is straks maar 40% van de totale populatie en moet naast het
betalen van hogere premies om de babyboom te financieren, ook zelf nog veel
meer wegleggen omdat zij straks alleen pensioen krijgen op basis van
middelloon, ergo met een veel groter pensioengat zitten dan de huidige
babyboomers als de regelingen nu aangepast worden. Is het dan teveel
gevraagd van de babyboomers dat zij solidair zijn met hun kinderen en ook
iets inleveren?
Dat is volgens mij het punt waar het hier om draait. Er zijn inderdaad
juridische rechten opgebouwd, maar wel op basis van afdracht van premies die
daar niet mee in een gelijke relatie staan.
En hopelijk kan iemand met wat cijfers komen, zodat we deze discussie ook
wat beter kunnen onderbouwen en concreet kunnen maken. Ik heb geprobeerd ze
te vinden, maar kan tot op heden niks vinden (zowel onderbouwend als
ondergravend). Ik heb in mijn hoofd zitten dat de ingelegde premies iets van
35 tot 50% bedragen van hetgeen uitgekeerd wordt, maar kan dit zoals gezegd
niet onderbouwen/terugvinden.

Met vriendelijke groet,

Wim