AOW-spaarfonds

Bert Bakker bbakker at USA.NET
Tue Oct 5 22:59:09 CEST 2004

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Tja Ger, het AOW-fonds was van meet af aan een papieren constructie geweest,
een wassen neus, een fopspeen, non-beleid. Inderdaad puur bedoeld om de PvdA
akkoord te laten gaan met een lager financieringstekort dan zij graag hadden
gezien (want dan konden ze meer uitgeven). Er is toen een stempel AOW-fonds
opgeplakt, wat betekent dat we dat te zijner tijd gewoon extra gaan lenen om
de AOW te kunnen betalen. Niks sparen, juist niet, doorschuiven.

Ik herinner mij dat Louise Groenman in 1982, toen het nog had gekund, heeft
voorgesteld om een écht AOW-spaarfonds te maken. Nul op het rekest. In 1984
heeft Erwin Nypels voorgesteld om de VUT af te schaffen: te duur, niet
toekomstbestendig, ineffectief voor de werkloosheidsbestrijding.
En zo zal een toekomstige generatie onze vooruitziende blik opnieuw vol
bewondering gedenken... ;-)