De Graaf vrouwenhater: het artikel

Martin Lentink martinlentink at D66GELDERLAND.NL
Mon Oct 4 20:22:46 CEST 2004

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Mark Giebels wrote:
<...>
> Ik zie dan ook meer in Fritz zijn idee om de kiesdrempel af te
> schaffen,
> of beter, mijn idee om partijen slechts als inhoudelijke denktanks te
> laten functioneren en helemaal niet meer als opstellers van
> kandidatenlijsten.
<...>

Daar sluit ik me bij aan. Ik heb wat moeite te begrijpen hoe men het
fenomeen van fractiediscipline en het gebrek aan democratische legitimatie
per kamerlid kan verdedigen met de bestaande kieswet in de hand. Uit die
Kieswet, met zijn lijstensysteem en vooral de overdracht van stemmen vloeien
die zaken gewoon automatisch voort.
Ik pleit dus ook voor een personensysteem. Wat mij betreft mogen die zich
vervolgens best afficheren met een lijst en/of gedachtgoed, maar dat gebeurt
dan vanuit de kandidaat zelf in plaats van uit de partij.

Martin Lentink