Tue Nov 30 10:14:32 CET 2004

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

 Glenn Mellonius <glenn at MELLONIUS.NL>:
>Er schijnt het een en ander aan de lijst gesleuteld te zijn. (...)
>Soms kijk ik online in het archief, als ik erg ver terug wil kijken.
>Nu moet ik daar dus een wachtwoord voor aanvragen. Als ik dat ga doen,
>krijg ik dan nog steeds mijn e-mails? Of moet ik dan altijd online de
>lijst bekijken. Onduidelijk allemaal.

 * Om te mogen posten naar de lijst (en nu ook om de lijst online
   te mogen lezen) moet men lid zijn.
 * Wil men de lijst niet per email lezen, dan mailt men (als lid):
       set D66 nomail
       set D66 norepro
       set D66 noack
   naar,
       listserv at nic.surfnet.nl
   Je kan dan nog wel posten maar als je de handel wil lezen, moet
   je surfen naar de URL's die ik noemde. Voordeel is dat men z'n
   email niet hoeft te lezen en grote gedeelten van de lijst simpelweg
   kan overslaan (ik lees m'n mail slechts 1-2 maal/week en gooi dan
   vrijwel alles ongelezen weg). Zelf heb ik zowel een D66-icoontje op
   m'n desktop dat -eenmaal aangeklikt- de lijst laat zien als een D66
   link in de sidebar van m'n browser,
       http://www.fluks.dds.nl/javascript/sidebar_d66_install.html
   De settings van de sidebar heb ik gisteren aangepast. Voordeel van
   een D66-sidebar is dat men in de lijst van de afgelopen week kan
   zoeken maar ook in de website van D66. Het navigeert supersnel - he-
   laas heeft niet elke browser een sidebar (ik meen alleen Netscape en
   Mozilla; klik op de Window-optie in je browser om de sidebar te acti-
   veren en klik dan op de link hierboven om die voor D66 te installeren).
 * De eerste keer dat men inlogt op het archief wordt gevraagd een pass-
   word te registreren dat verbonden is met je email-adres. Desgewenst
   kan je dat in een cookie zetten.
   Een password heeft ook andere voordelen: als het email adres verandert,
   kan men dat zelf veranderen ook al kan men niet meer met het oude adres
   naar de listserver posten.

 John Wijsmuller <j.wijsmuller at CONCEPTS.NL>:
>Na enige pogingen lukte het om het archief te bekijken. Misschien dat het
>kwam omdat ik eerst de beveiliging tegen cookies moest uitschakelen.

 Ja dat is zo (anders moet je elke keer een password intikken).

 In een geval als dit vindt men overigens de correcte URL door niet zozeer
 een weg naar de lijst te vinden maar naar de zoekmachine van de lijst.
 In die zoekmachine staat immers elk gedeelte van de URL keurig gedefini-
 eerd en welke waarde je aan welke parameter moet geven.
 Je moet de hypertext van de zoekmachine downloaden en tussen de <form> en
 </form> tags staan dan verschillende <input> tags waarbinnen de URL gede-
 fineerd wordt. De cookie (de X-waarde in de URL) wordt er automatisch aan
 toegevoegd door je browser op het moment dat je inlogt. Die moet je er
 dus afknippen en er een '-' voor in de plaats zetten (maar ook dat staat
 in de zoekmachine). De action-tag moet eventueel verlengt worden naar het
 domein als er alleen directories in staan.