Onderzoek HM's Max vdr Stoel en Weisglas

Bart Meerdink bm_web at XS4ALL.NL
Wed Nov 24 20:58:16 CET 2004

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Fritz van Rikxoort wrote:

> PS
> En schaf wel de kiesdrempel binnen de lijst af,
> opdat iedereen zeker weet dan zijn of haar stem op wie dan ook telt.
>
> En van mij mag je de lijsttrekker sowieso de eerste zetel geven hoor,
> ook als hij of zijn geen stem krijgt, snap je...
>
> Bepalen de kiezers de onafhankelijke tweede en volgende gekozenen per
> lijst...

Zeker, in mijn suggestie hebben alle kamerleden hun eigen mandaat, ook
al is het soms klein. Het psychologische effect van de lijstvolgorde
blijft natuurlijk, maar ik zie ook de reden voor de kiesdrempel per
lijst niet zo.

Bedenk overigens dat het karakter van het stemmen (zeer ten goede)
verandert van 'PvdA' of 'CDA' e.d. stemmen naar 'Bos' of 'Balkenende'
stemmen. Het kiezen van goede kandidaten binnen of buiten de eigen
traditionele partij komt een stuk dichterbij als je ziet dat het echt
verschil uitmaakt. Voor de gekozene is het verschil even groot. En,
zouden er (wat ik niet verwacht) toch maar een beperkt aantal mensen met
veel stemmen uitrollen, zou dat een ramp zijn? In de VS is de feitelijke
macht grotendeels in één persoon geconcentreerd.

Verder denk ik dat je met een term als partijslaven je eigen denken
afsluit, er is niets magisch aan de verdeling van macht over 150 mensen
zoals dat (theoretisch!) in Nederland zo is. Ik heb liever 25 of 50
mensen die op hun eigen merites gekozen zijn en echte macht en gezag
hebben dan een paar fractievoorzitters die de dienst uitmaken zoals nu.
En die andere kamerleden zijn ook waardevol, om het parlementaire werk
te helpen doen. De kiezer heeft ze tenslotte hun baan gegeven. Maar, net
als nu, de echte macht ligt uiteindelijk elders.

Overigens, in mijn Gandhi model (realtime democratie) zou dat anders
uitpakken.

Tenslotte, als Bert Bakker in zo'n schema hypothetisch, ten onrechte,
weinig stemmen zou krijgen, moet zijn stem dan toch even zwaar wegen als
die van kandidaten met een veel groter mandaat?

Bart