Onderzoek HM's Max vdr Stoel en Weisglas

Bart Meerdink bm_web at XS4ALL.NL
Wed Nov 24 19:19:42 CET 2004

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Fritz van Rikxoort wrote:

> En je onwettige pleidooi tegen ons kiesstelsel vind ik prima, zou zeggen
> voer formeel de partijenstaat maar in, wet volgt wanpraktijk,

Even reageren op dit specifieke puntje, als het kiesstelsel maakt dat je
slechts op lijsten kunt stemmen (of eigenlijk: op mensen binnen
lijsten), dan is het logisch dat de stemverhouding in het parlement
exact het getal van het mandaat weerspiegelt. Dus als een partij
1.000.000 stemmen heeft gekregen, dan telt die fractie voor 1.000.000.

Dit zou je zelfs door kunnen trekken naar fractieleden. Een parlemetslid
dat 100.000 stemmen heeft gekregen telt voor 100.000, en een backbencher
met 1000 stemmen is in feite een fractiemedewerker. Evt. opgeschaald ter
correctie van de niet rechtstreeks door een fractielid vertegenwoordigde
stemmen om op 100% uit te komen. Dan maakt het echt uit of je op Zalm of
Wilders of Hirshi Ali of van Aartsen stemt.

Je zou dan ook de stap kunnen zetten naar partijloze kandidaten, waarbij
echter bij het opgeven van het kamerlidmaatschap die stemmen hun
vertegenwoordiging verliezen (tegelijk minister en 2e kamerlid zijn kan
in principe ook, heeft echter voor de hand liggende nadelen).

Tot zover, mijn visie (meer een proefballonnetje :-) ) op het 'wet volgt
wanpraktijk'.

Bart