Onderzoek HM's Max vdr Stoel en Weisglas

Wed Nov 24 18:31:27 CET 2004

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Argumenten zijn welkom, Bart,

Van mij mag iedereen gelijk hebben, dat boeit niet als je in de inhoud
geinteresseerd bent, zonder onderscheids des boodschappers.

En het onderscheid dat jij maakt tussen verdraagzaam geloven en fascistoide
geloven maak ik ook. Maar het zijn onze wetten die onverdraagzaamheid en
erger beschermen, uit naam van oude goden, ten koste van levende mensen. Ook
de nota van Thom houdt dat vol. Zo wordt het niets met de Egalité.

En je onwettige pleidooi tegen ons kiesstelsel vind ik prima, zou zeggen
voer formeel de partijenstaat maar in, wet volgt wanpraktijk, maar ik wees
op het klimaat dat de hoogste gezagsdragers nu weer tegen Wilders scheppen,
t/m een adviseur van de koningin. Dan
hoor ik Balkenende zwijgen, en u preekt ie weer naar ons: denk na.

Hij en de zijnen moeten eens beginnen na te denken en de handen in eigen
zetelgeile boezems steken ipv naar slachtoffers van hun wanbeleid en domme
uitstpraken te wijzen. Zij zijn verantwoordelijk voor de verloedering, niet
de kiezers die al jaren anders willen

Fritz

Date:         Wed, 24 Nov 2004 18:17:11 +0100
From:         Bart Meerdink <bm_web at XS4ALL.NL>

Ik zou zeggen, Fritz wees eens wat kritischer over je eigen gelijk.
Probeer niet alleen één kant te belichten omdat het je betoog schijnbaar
sterker maakt, maar in feite zwakker.

Fundamenteel gaat het niet over geloof, maar om sommigen die
verdraagzaamheid met onverdraagzaamheid beantwoorden, goede wil met
kwade wil, gastvrijheid met eisen, je best doen met profiteren, of zelfs
solidariteit met misdaad.

Dat breekt de verdraagzaamheid, de goede wil, de solidariteit af. Daar
is maar een kleine minderheid voor nodig.

En daar baalt heel Nederland van.

Wat betreft het 'zonder last of ruggespraak', de werkelijkheid wint het
altijd van de regel en de wet. Regels zijn in laatste instantie toch
maar hersenspinsels. Backbenchers hebben gewoon geen eigen mandaad. Ze
hebben zelf vrijwel geen stemmen gekregen. Dat vind ik maatgevend. De
formulering van zonder last of ruggespraak beoogt misschien eerder de
onafhankelijkheid van het parlement als zodanig te waarborgen, dan dat
fractieleden als eenlingen zouden moeten optreden.

Bart Meerdink