Liever dood dan hand van vrouw

Wed Nov 24 10:38:53 CET 2004

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Waar blijft de linkse kerk die altijd voorop loopt tegen vermeend racisme en
rechtsextremisme,
waarom niet dat net zo fel bestrijden als het wel echt en van hun eigen
allochtone kiezers komt?

"Niet alleen Nederland, de hele wereld zou volgens hem beter af zijn onder
islamitische wetgeving, de doodstraf in naam van Allah incluis. ,,Ik roep
daartoe niet op. Tot iets oproepen en iets beoordelen, zijn twee
verschillende dingen. Het is mijn werk niet om tot een islamitische staat te
komen.''"

Liever dood dan hand van vrouw
door Toine van Corven
http://www.trouw.nl/nieuwsenachtergronden/artikelen/1101191256242.html
2004-11-24  - lezersreacties op dit artikel (31)

Imam Ahmad Salam wil graag met minister Verdonk doorpraten over integratie.
Maar ook de volgende keer krijgt ze geen hand. ,,Verandering van de islam is
aantasting van de islam.''

TILBURG - Nog niet over zijn lijk zal de Tilburgse imam Ahmad Salam, die
afgelopen weekeinde weigerde minister Verdonk de hand te schudden, ooit een
vrouw aanraken. ,,Eerder wens ik de dood dan dat dat gebeurt''. Hoe hij dan
zelf aan een vrouw is gekomen? ,,Met woorden.''

Het had zaterdag, voorafgaand aan een overleg met de minister, helemaal niet
tot een incident hoeven komen, probeerde de imam gisteren in een bijzaaltje
van zijn moskee in Tilburg, in alle rust -en vertaald door zijn zoon- uit te
leggen. Hij had immers aan een van zijn metgezellen gevraagd de minister
vooraf over zijn standpunt in te lichten, maar die was dat helaas vergeten.

Zo niet dan had de minister tijdig geweten dat de Koran op tal van plekken
het 'authentieke bewijs' levert dat een vrouw aanraken niet mag. ,,En voor
zeker, ik schud geen hand van een vrouw'', zei de profeet. ,,En wij moeten
de profeet -vrede zij met hem- volgen als we de islam werkelijk willen
praktiseren. Toen zijn metgezellen de profeet inhuldigden en de mannen
elkaar de hand schudden, raakte Aicha, de vrouw van de profeet, zijn hand
niet aan. Zij huldigde hem met woorden in.''

Dus is aanraking nu en in Nederland ook niet toegestaan. Waarom niet? Om het
contact tussen mannen en vrouwen te stabiliseren, het tot vervoering leidt,
kortom om zonde te voorkomen. ,,Lichamelijk contact kan mannen in de
verleiding brengen dingen te doen die tot ontucht leiden. De ontucht is het
aanraken.'' Familie uitgezonderd.

De imam was zaterdag niet op een confrontatie uit. Integendeel. Hij wilde
graag overleg met de minister, en wil dat graag opnieuw, ,,om samen met haar
te onderzoeken of er een weg te vinden is naar goede samenwerking en
integratie''. Maar een hand geeft hij haar ook de volgende keer niet.

Imams die er anders over denken, zoals zijn 49 collega's die zaterdag geen
moeite hadden met lijfelijk contact met de minister, hebben het allemaal
mis, vindt Ahmad Salam.

Kritiek dat hij met zijn rigide koraninterpretatie maar in een dorpje in een
islamitisch land moet gaan wonen, pareert Ahmad Salam als volgt: een moslim
verandert zijn godsdienst niet als hij in een andere samenleving leeft.
,,Het is met de islam niet alsof je van kleding wisselt. Verandering van de
islam is aantasting van de islam.'' Ergo: waar in een islamitisch land geen
handen met vrouwen worden geschud, hoort dat ook in Nederland niet.

Wel is een uitzondering mogelijk, namelijk in geval van ziekte met enkel
iemand van het andere geslacht in de buurt om hulp te bieden. ,,Het is net
als met alcohol. Kom je om van de dorst en er is alleen alcoholische drank,
dan mag je die drinken'', aldus de imam.

Geldt wat voor vrouwenhanden schudden geldt soms ook voor doden uit naam van
de islam? Ahmad Salam gaat er eens goed voor zitten. In een niet-islamitisch
land, zoals Nederland niet, zegt hij. ,,De islamitische wet blijft. Maar er
is hier niemand die de wet mag uitvoeren.'' In islamitische landen, en na
een zorgvuldig islamitisch proces, mag het in zijn ogen wel. Momenteel vindt
hij het niet leuk in Nederland, met al dat geweld.

Zou het in Nederland leuker zijn als iedereen in de Koran zou geloven?
,,Vergezocht'', vindt de imam. Maar het zou al een stuk schelen als moslims
gerespecteerd en geaccepteerd worden. Gebeurt dat nu niet dan? En waaruit
blijkt dat? ,,Nee. 99 procent van onze moskeeën wordt besmeurd of in brand
gestoken.'' Is dat niet een beetje een hoge schatting? ,,Nee, ik kom ook
veel in andere moskeeën en hoor het van de mensen.''