advies

Michiel van Geel MFvGeel at HOTMAIL.COM
Mon Nov 22 21:41:24 CET 2004

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

On Mon, 22 Nov 2004 14:17:34 +0100, Marcel van Dalen <m.dalen10 at CHELLO.NL>
wrote:

>REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl
>
>Beste D66-ers,
>Enkele weken geleden heb ik, namens de D66-fractie van de gemeenteraad te
Ede een klacht ingediend bij de Europese Commissie te Brussel inzake het
verkopen door de gemeente Ede van een pand, ruim 200.000 euro onder de
vrije onderhandse verkoopwaarde.
>Over het indienen van de klacht wenst de CDA-fractie een debat en deze
fractie heeft een brief geschreven aan de raad.
>Graag zou ik jullie advies willen hebben over deze kweste; d.w.z. op
welke wijze dien ik mij op te stellen t.o.v. de fractie van het CDA?

Naar mijn mening heeft U slechts een pressiemiddel ingezet. Het staat U
vrij om een klacht in te dienen en daarmee een onderzoek aan te vragen.

Als het CDA vervolgens een geldige reden verschaft waarom een en ander als
zodanig is geschiedt, dan kunt U altijd Uw klacht nog intrekken.

Persoonlijk zou ik ervoor kiezen om de fractie van het CDA te vragen op
korte termijn openheid van zaken te geven, met het argument dat U dan
tijdig Uw klacht in kunt trekken. U kunt daar dan aan toevoegen dat U deze
stap gezet heeft omdat U van mening was dat die gebeurtenis te ingrijpend
was om te verzanden in een jarenlange discussie. Op de vraag of U van
mening zou moeten zijn dat ten allen tijde allereerst de normale wegen
bewandeld zouden moeten worden zou ik dan ook antwoorden dat dit afhangt
van het belang dat ermee gediend is om verdergaande stappen te nemen.

Lijkt me een elegante manier om het vege lijf te redden in deze. Overigens
bent U geenszins verplicht om eerst opheldering in de raad te vragen
volgens mij, maar misschien dat er op de lijst een jurist aanwezig is die
hier het fijne van weet?

Met vriendelijke groet,

Michiel van Geel