Mijn kijk op het congres

Bart Meerdink bm_web at XS4ALL.NL
Mon Nov 22 13:58:12 CET 2004

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Fritz van Rikxoort wrote:

> Ik weet niet waar jouw gevoel op gebaseerd is,

Fritz eerder: "Ik vond net als jij de herhaling van wat ik een half jaar
in kranten en op tv en radio tot me nam uiteraard net zo informatief als
alles het halve jaar voor het congres."

Je hebt het over herhaling (ikzelf niet) en ik vermoed dat je daarmee
bedoelt dat wat inhoudelijk aan de orde kwam ook al in het nieuws was
geweest. Maar ik heb wat geleerd van van Dantzig (hoop ik) en vond het
leuk om 110 'nieuwe' ideeën langs te horen komen, ook al waren ze
meestal niet zo nieuw. Misschien ben ik minder nieuws-gericht, ik kijk
bijv. nauwelijks televisie.

Verder denk ik bij nader inzien dat het misschien een zegen is dat het
formele deel van het congres zo in de soep gelopen is. Beseft men
misschien in het "landelijk bureau D66" (voorheen Servicecentrum,
voorheen Landelijk Secretariaat) dat men echt werk moet maken van het
geven van betere mogelijkheden om al in eerdere stadia inhoudelijke
inbreng te geven.

En ik heb geen spijt van m'n tientje (+ €9,- parkeergeld), terwijl jij
toch minder positief leek.

> Maar ik ben het gewoon met je eens.
>
> Mijn eigen bijdragen bevatten ook altijd eerst emotie en feiten over wat er
> dwars zit, en pas aan het eind concrete vragen en suggesties. Ook daarover
> ben ik het met jou en velen eens.
>
> Zonder emotie over de ervaren werkelijkheden spreek je geen kiezer aan.
> Daarl igt het grootste probleem van de "grote" partijen, en hun afgeven op
> emoties over de werkelijkheden, dat noemen ze populisme, of nog smeriger
> onderbuikgevoelens. Ik dacht dat dat engagement was en democratie, gewoon
> tweerichtingsverkeer.

Er worden natuurlijk wel meningen verkondigd die de term
onderbuikgevoelens waard zijn. Maar het is goed dat men zegt wat men
denkt, ook al ben je niet blij met de inhoud. Het onderdrukken van
denkbeelden waarvan de eigenaren (terecht of ten onrechte) denken dat ze
zich ervoor moeten schamen is niet goed. Als iets duidelijk is nu, dan
is het dat 'politieke correctheid' (een nette term voor het veschijnsel)
  de zaken flink uit de hand kan laten lopen voordat eindelijk iemand
als onze Grootste Nederlander e.e.a. eindelijk benoemt.

Bart