advies

Marcel van Dalen m.dalen10 at CHELLO.NL
Mon Nov 22 14:17:34 CET 2004

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Beste D66-ers,
Enkele weken geleden heb ik, namens de D66-fractie van de gemeenteraad te Ede een klacht ingediend bij de Europese Commissie te Brussel inzake het verkopen door de gemeente Ede van een pand, ruim 200.000 euro onder de vrije onderhandse verkoopwaarde.
Over het indienen van de klacht wenst de CDA-fractie een debat en deze fractie heeft een brief geschreven aan de raad.
Graag zou ik jullie advies willen hebben over deze kweste; d.w.z. op welke wijze dien ik mij op te stellen t.o.v. de fractie van het CDA?
De kweste komt a.s. maandag aan de orde in een commissievergadering.
Hieronder tref je de brief van de fractievoorzitter van het CDA aan.
Bij voorbaat dank voor jullie adviezen en suggesties.
Van de Europese commissie mocht ik nog geen antwoord ontvangen.
Van de 39 raadszetels heeft het CDA er 10!!
Met vriendelijke groet,
Marcel van Dalen
De brief:
In de raadsvergadering van 14  oktober jl. heb ik namens de CDA-fractie het college vragen gesteld naar aanleiding van de door de heer Van Dalen ingediende klacht bij de Europese Commisie omtrent vermeende staatsteun bij verkoop van het Notaris Fischerhuis. Tevens heb ik de voorzitter toen verzocht om de agendacommissie te verzoeken het onderwerp "verkoop Notatris Fischerhuis" te agenderen voor de eerstvolgende vergadering van de raadscommissievergadering ZA&M voor wat betreft de door de heer Van Dalen gevolgde handelwijze hierin. Puur in procedurele zin derhalve.
Op grond van de beantwoording van het college heb ik geconstateerd dat de heer Van Dalen het kennelijk niet nodig heeft gevonden om door middel van het stellen van schriftelijke vragen - het college vooraf officieel in staat te stellen te reageren op zijn bewering over vermeende staatssteun. Naar de mening van de CDA-fractie heeft hij hiermee zijn wettelijke democratische controlemiddelen als raadslid onvoldoende benut. Wij zijn van mening dat voor dit soort zaken eerst het debat in de raad moet worden gevoerd met behulp van alle democratische controlemiddelen waarover wij als raadsleden beschikken.
Het linea recta indienen van een klacht bij de Europese Commissie tegen de gemeente Ede als van raadslid van diezelfde gemeente Ede zonder eerdergenoemde middelen ten volle te benutten. beschouwt het CDA als een buitengewoon onzorgvuldige handelswijze. Voor ons is hiermee duidelijk een grens overschreden. Zonder hoor en wederhoor staat daarmee de gemeente Ede al bij voorbaat in het vermeende verdachtenbankje.
De CDA-fractie wil dit feit niet onopgemerkt voorbij laten gaan. Graag willen wij dit nader met elkaar bespreken in de commissie AZ&M toegespitst op de vraag: is hier een grens overschreden en bent u met ons van mening dat raadsleden in dergelijke situaties te allen tijde eerst en juist het debat over al dan niet vermeende onjuistheden in gemeentelijk handelen in de raad aan de orde moeten stellen met alle hen ten dienste staande democratische controlemiddelen. Graag een korte gedachtewisseling in de commissie AZ&M hierover.
Namens de CDA-fractie, Bert Komdeur.