Van Mierlo in Buitenhof over de hand van Verdonk

J F Diekema jasper.diekema at WANADOO.NL
Mon Nov 22 11:24:14 CET 2004

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Dag Ellen e.a.,
Het is toch normaal dat je van tevoren je idee alvast breder gaat uitventen. Ik snap niet helemaal wat er verkeerd is om je motie van te voren breder uit te venten en te zorgen dat je draagvlak krijgt. Zeker als je ziet dat er tijdens het congres vaak weinig tijd is.
Niet alles in de politiek is een voorgekookt spelletje en complotachtig, sommige dingen zijn ook gewoon nodig om je eventuele idealen te bereiken. Anders kom je nooit ergens..
Jasper

PS
>De indiening van moties sec heb ik zelfs afgestemd met de fractie en
>medewerkers, zijn er nog opmerkingen of eventuele bezwaren, of is het
juist >gunstig of gewenst, dat laatste dus.
>De inhoud blijft zo altijd overeind, met rekening houden met formuleringen
>en posities.
>Vanzelfsprekend toch, met behoud van ieders eigen verantwoordelijkheid.
>Democratie en openheid is zo mooi.

'Dat laatste dus'. Fritz, dat valt me van tegen. Afstemmen van moties vind
ik sowieso een contradictio in terminis, maar dat je gaat vragen of je
motie gewenst is. Houd toch op. Echte vrijheid is zo ver te zoeken. Ook
moties indienende leden opereren dus politiek, doen mee aan het spelletje.
En, concludeer ik, leden die zonder draagvlak te creëren gewoon een motie
indienen, zijn in het nadeel. Triest.