Van Mierlo in Buitenhof over de hand van Verdonk

Ellen Vunderink evu at PLANET.NL
Mon Nov 22 09:35:20 CET 2004

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

On Sun, 21 Nov 2004 20:34:20 +0100, Fritz van Rikxoort
<fritz at RIKXOORT.DEMON.NL> wrote:

Van Mierlo heeft volgens de krant gisteren in Buitenhof kritiek geuit op
Verdonk. Op de weigering van een imam om haar een hand te geven, had ze
gezegd 'dan hebben we genoeg om over te praten'. Lijkt mij een terechte
constatering. Maar Van Mierlo vindt dat Verdonk rekening moet houden met
de imam die vrouwen van Allah geen hand mag geven. Dat schiet helemaal in
mijn verkeerde keelgat.
Ik vind dat de imam er ook rekening mee kan houden dat het in Nederland
normaal is dat mensen elkaar een hand geven. En dat vrouwen ook mensen
zijn. Dat ik het kwetsend vindt dat een imam mij geen hand mag geven, is
blijkbaar niet interessant omdat dat mijn mening is, en niet is ingegeven
door mijn god.
Natuurlijk moeten we respectvol met elkaar omgaan, maar het lijkt alsof
alleen de nederlandse vrouw in dezen water bij de wijn moet doen en dat
ergert me. Deze tijd van multicultirelativisme zou toch voorbij mogen zijn.

Ellen

PS
>De indiening van moties sec heb ik zelfs afgestemd met de fractie en
>medewerkers, zijn er nog opmerkingen of eventuele bezwaren, of is het
juist >gunstig of gewenst, dat laatste dus.
>De inhoud blijft zo altijd overeind, met rekening houden met formuleringen
>en posities.
>Vanzelfsprekend toch, met behoud van ieders eigen verantwoordelijkheid.
>Democratie en openheid is zo mooi.

'Dat laatste dus'. Fritz, dat valt me van tegen. Afstemmen van moties vind
ik sowieso een contradictio in terminis, maar dat je gaat vragen of je
motie gewenst is. Houd toch op. Echte vrijheid is zo ver te zoeken. Ook
moties indienende leden opereren dus politiek, doen mee aan het spelletje.
En, concludeer ik, leden die zonder draagvlak te creëren gewoon een motie
indienen, zijn in het nadeel. Triest.