Irak

Ger gmw.arts at HOME.NL
Wed Nov 17 20:10:33 CET 2004

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Terugtrekken mag nu niet het belangrijkste zijn Hein, zo ver ga ik met je
mee. Blijven zitten zoals we er nu zitten, nee. Als blauwhelmen oke en dan
niet onder het commando van de Amerikanen.
Daar komt bij, al vind ik dat niet het belangrijkste maar toch, we hebben
genoeg bijgedragen aan de ellende, langer blijven in dit verband schept
enkel meer ellende. De stroom van terroristen, verzetstrijders, of hoe we ze
ook willen noemen droogt niet zo maar op. Ik vrees een tweede Vietnam daar
en erna een gigantische burgeroorlog. En dat mogen we dan mede op onze naam
schrijven.
Er zijn in die regio momenteel nog 30 steden waar het verzet groot is en ze
wisselen van stad als de grond te heet wordt. Oftewel, dat zou nog vele
jaren vechten kosten en dus ook zeer vele burgerslachtoffers.
Hopelijk leidt dit alles tot een "B" procedure voor het Int Gerechtshof.
Bush, Blair, Berlusconi en Balkenende.

Hoe zou trouwens de Hoop Scheffer zich voelen nu? Omdat hij dat baantje
graag wilde zitten we in Irak tenslotte. Weet je nog? Als we worden gevraagd
zullen we er met een positieve grondhouding naar kijken. Dat was een even
voordat ze op bezoek ging bij, "hoe heet hij ook alweer" Bush.
Op het toenmalige D66-forum heb ik het meteen geroepen, straks zitten onze
jongens en meisjes in Irak want doe schoft wil graag dat baantje en met hem
het CDA. De VVD was er ook voor te vinden en D66 hobbelt er zoals
gebruikelijk wel achteraan.
Het ergste is natuurlijk de militairen die het op moet knappen daar. Ik ben
benieuwd hoe het kabinet en de coalitie het uit gaan leggen als er straks
onverhoopt veel lijkkisten hier naartoe gevlogen moeten worden. Laten we
maar hopen dat het zo ver niet komt maar ik vrees het ergste.
Ik hoor het Bert Bakker hier op de lijst al uitleggen, tja, het brengt nu
eenmaal risico's mee zo'n operatie, maar de veligheidsrisico's waren
aanvaardbaar. Hij gaat dan roepen, ja maar de anderen in de kamer hebben er
ook voor gestemd, daarmee voor het gemak even vergeten dat ze dat deden om
achter onze mensen te blijven staan.

Ger