Tammy Bruce

Wed Nov 17 07:30:39 CET 2004

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Tijd voor een actueel politiek motietje, Henk?

Of past zulke libertijnse openheid niet meer in onze partijcultuur?

D66 heeft in deze wel een voorbeeldfunctie...:

Het congres van D66 in vergadering bijeen op 20 november 2004 te Arnhem

overwegende dat
Ministers van staat tot het kleine, exclusieve gezelschap speciale adviseurs
van de koningin horen,
De 80-jarige Max van der Stoel als prominent PvdA-lid tot dit gezelschap
behoort,
en al zijn diensten bewezen heeft om een vader te bewegen buiten beeld het
huwelijk van zijn dochter bij te wonen,
De PvdA'er nog steeds een werkkamertje op zijn oude ministerie van
Buitenlandse Zaken heeft,

constaterende dat
Deze adviseur van de koningin in het AD van 16 november uitgebreid huivert
van Geert Wilders,
Hij waarschuwt tegen doorslaan nu het land in rep en roer is na de moord op
Theo van Gogh,
Hij suggereert als Wilders zoveel zetels haalt als peilingen nu aangeven, we
er slecht aan toe zijn,
Hij toevoegt dat het verstandig zou zijn als de grote partijen de
lijn-Wilders streng afwijzen,
En er geen neofascistische staatsgreep voor de deur staat,
Maar hij wel meent te zien dat extreem rechtse groepen de boel verzieken,
Hij in 2001 de vlam in de pan zag slaan in Macedonië dat op de rand van een
burgeroorlog stond,
Hem dat voorbeeld de laatste dagen steeds door het hoofd schiet,
Anna Frank kennelijk uit de gratie is om succesvolle volksvertegenwoordigers
te demoniseren,
De PvdA-er overigens zijn partijgenoten prijst maar het kennelijk op alle
door hem genoemde inhoudelijke punten volstrekt oneens is met hen,
maar het eens is met de uitgesproken standpunten van Wilders en vele
anderen,

van mening dat
Onze partij en ons land zeer slechte ervaringen heeft met het vanuit de
"grote" partijen demoniseren van kritici en politieke concurrenten,
Het verband dat de genoemde adviseur van de koningin suggereert tussen
allerlei gruwelijkheden en een gekozen volksvertegenwoordiger niet alleen
onkies is, maar ook levensgevaarlijk,
D66 nog iets goed te maken heeft nu onze voormalige partijleider nog steeds
geen openlijk excuses heeft gemaakt voor het volledig uit elk verband halen
van een discussie over de verhouding tussen godsdiendsvrijheid,
anti-discriminatiewetgeving en de vrijheid en van meningsuiting van anderen,
en het verband dat hij legde met een onwelkome oorlogsvluchtelinge,
Hij noch excuses heeft gemaakt voor het toebijten minder dan 24 uur voor de
moord op zijn opponent dat hij zich over zijn veiligheid niet moet
aanstellen om daarmee nog meer kiezers te winnen,
Hij als minister nu eindelijk wel in het het desbetreffende debat over de
verhouding tussen botsende grondrechten expliciet de zijde van zijn
voormalige opponent heeft gekozen,

verzoekt de Tweede Kamerfractie
Zich openlijk te distantiëren van dergelijke gevaarlijke stemmingmakerij in
het verleden en heden tegen een collega volksvertegenwoordiger en miljoenen
kiezers,

draagt het Landelijk Bestuur op
De verontrusting van D66 over het hellend vlak waarop de gevestigde orde
zich opnieuw begeeft breed kenbaar te maken,

en gaat over op de orde van de dag.