Tammy Bruce

Henk Elegeert hmje at HOME.NL
Wed Nov 17 07:21:19 CET 2004

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Martin Lentink wrote:

> REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl
>
> Henk Elegeert wrote:
> <...>

> <...>

> Wil je dat ik je uitleg wat die begrippen betekenen, en dus eigenlijk, min
> of meer, dat ik een minicollege Staatsrecht 101 geef (afgezien van of ik
> daartoe bevoegd, of het meest geschikt zou zijn)?

Oh maar eigenlijk hoef ik niet meer te weten dan dat het
eenduidge en onveranderlijke begrippen zijn. Begrippen die
door iedereen klip en klaar worden begrepen, en waarover
geen enkele misverstand kan bestaan. Zelf heb ik al moeite
met het woord parlementaire democratie om dat als een
eenduidig en onveranderlijk begrip te zien.

Al was het maar vanwege de huidige partijpolitieke cultuur
vs de volksvertegenwoordiger in functie van het volk vs een
politieke partij.

> In de nota is kennis van die begrippen, mijns inziens terecht,
> voorondersteld.

Toch een probleem dan, Martin.
In een zekere zin spreekt het stuk ook zichzelf tegen. Want
kennelijk zijn we namelijk voor de interpretatie van de
grondwet afhankelijk van het type kabinet/regering.

> Als je wilt kan ik er wel wat over zeggen, hoewel je in de Gw zelf al een
> heleboel vindt, en er is veel, héél veel, literatuur over.

Zag ik al, Martin: (circa 11.000)
http://www.google.nl/search?hl=nl&q=%22democratische+rechtsstaat%22&btnG=Google+zoeken&lr=
Google zoeken: "democratische rechtsstaat"

Maar, waarom hebben we geen Wet op de politieke partijen?
Kijk, want daarin kun je vastleggen hoe de politiek met
vaste waarden van de rechtstaat om dient te gaan, bijvoorbeeld.

> Maar ik heb het vage gevoel dat dit niet is wat je bedoelt, of wel?

Nee, ik denk het niet.

Wat ik bedoel is, dat de rol die de poltiek zelf vervult
niet aan het licht komt. Een rol die duidelijk haar invloed
doet gelden, maar waarvan niet altijd even duidelijk is of
het door hen beoogde zelf niet strijdig of in strijdt is met
de grondwet.

Hetzlefde geldt voor de regering, maar eigenlijk het kabinet.

Henk Elegeert