Tammy Bruce

Henk Elegeert hmje at HOME.NL
Wed Nov 17 06:46:33 CET 2004

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Mark Giebels wrote:

> REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Waar kwam die (in eenen) vandaan?

> Rechts-extremen identificeerden zich massaal met hem en daar heeft hij
> zich nooit duidelijk tegen uitgesproken. Door dat niet te doen,
> identificeer je je impliciet ook met hen.

Maar hij was nu juist de vertegenwoordiger van die mensen
omdat ze geradicalisserd waren, en die geen enkel vertrouwen
meer hadden in de gevestigde politiek.

> En dat vond en vind ik
> onbegrijpelijk van Fortuyn, want als je zijn boek leest, dan had hij een
> andere veel liberalere agenda dan zijn 'volgelingen'.

Hij zag dus kennelijk wel kans en mogelijkheden de extreme
kanten bij te slijpen. Op zichzelf natuurlijk ook geen
probleem. Neem de burger serieus en je hebt al een ander
benadering, en veel kansen op andere dan radicale keuzes.

> Wellicht kwam het hem electoraal goed uit.

Mark, je maakt er een probleem van. Dat is hert
waarschijnlijk niet op mogelijk een enkeling na.

> Maar dan lok je wel uit dat je politieke
> tegenstanders er in de campagne 'gebruik' van maken. Ik vond het niet
> slim van Thom, maar onbegrijpelijk is het niet.

Nee, die grepen en grijpen terug op de aloude partijpolitiek
motieven en demonisering van een deel van de bevolking.

Voorbeeld:
Zo mogen jongeren (eigenlijk liever niet) geen kleding meer
dragen van een bepaald merk op school, omdat zij daarmee
verkeerd bezig zijn, aldus de schoolleiding. Ze zouden
daarmee een (verkeerd) signaal (af) geven waarvan zij zich
niet bewust zijn.

Oh ja, de groep jongeren (zelf overigens meer dan verbaast)
werd in verband gebracht met de brand van de houtenkeet die
als moskee in gebruik was.

Wat moet men met een dergelijk kwats.

Maar het verschijnsel is (nagenoeg) identiek, Mark.
Kennelijk heeft de partijpolitieke cultuur een aantal erg
vreemde bijverschijnselen waaronder een die mensen tracht
uit te sluiten. Zeker als deze voelen en ervaren uitgesloten
te zijn, en daarop 'gezond' reageren. Hoezo tolerant?

Wie discrimineert wie?

Henk Elegeert