de discussie van deze dagen

Raimond de Tempe Raimond.de.Tempe at HCCNET.NL
Tue Nov 16 23:21:44 CET 2004

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Henk,

natuurlijk vind ik het verhaal van Entzinger geen verhaal met de boodschap
"gaat u maar rustig slapen". Maar ik dacht wel dat een tegengeluid enige
relativering geeft na al die hevige opwinding van de laatste weken.
Ik proef uit die opwinding de sfeer alsof er een totaal nieuwe cultuur is
binenngekomen, die tot voordien nog onbekend was, of tenminste niet aanweizg
hier ten lande.
Waarbij de gemeenschappelijke wortels van jodendom, islam en christendom te
gauw over het hoofd gezien worden (ik kom net van een lezing waarin even ter
sprake kwam dat met de Arabische verovering van Alexandrië - in
tegenstelling tot het gebruikelijke verhaal - een grote stroom van laat
klassieke Griekse filosofische geschriften naar de Arabische cultuurcentra
is meegenomen, en ijverig vertaald is). En natuurlijk alle drie allerlei
vormen van fanatisme kennen, met name in het geval van afwijzing van een
patristische traditie (de filosofisch-theologische "scholen").
Gemeenschappelijk aan deze culturen is het idee dat de wereld een begin
heeft en een einde. Het begin uit het handelen van God voortkomt, en dat het
einde een soort rechtzetting is, een oordeel. En dat je die God kan dienen
door dapper op te treden. Overigens is dat idee ook binnengeslopen in
allerlei richtingen in het Hindoeisme: de veranderbaarheid van de wereld
door haar te reinigen van de kwaden, de kwade mensen. Net zoals trouwens in
de atheïstische veranderingsfilosofieën.

Ik wees slechts op het curieuze verschijnsel van de intellectueel geschoolde
mannen die terugvallen op een fanatiek geloof. In de Islam - en het Jodendom
in Israel zelf - kan dat dus goed betekenen: gewapende strijd. In onze
Nederlandse christelijke orthodoxie gelukkig niet. Maar denk eens aan de
Unabomber in de USA! En aan Volkert van de Graaf (ik ben ook vegetariër,
maar stel voor anderen geen regels).

Maar je hebt gelijk, dat nu de blikken opengetrokken zijn, met name van
fanatieke bronnen in Pakistan (jaren gevoed door de USA, als tegengif tegen
het communisme!), de "ziekte"zich vlot kan verspreiden over potentiële
kandidaten. Nog eens bevorderd door veel open grenzen (lekker voor de
welvaart en de handel, en de misdaad dus ook!), en moderne technieken als
internet e.d.

Maar wat is het alternatief voor de door jou gevaarlijk genoemde Entzinger?
Een flinke utibreiding van de geheime dienst? Wordt aan gewerkt, maar ja -
kinderziekten hè. Een flinke vermindering van al die regels van de
rechtsstaat, waaronder de privacy? De crimineel, de bommenzetter is altijd
in het voordeel. Ik pleit niet voor het een, noch voor het ander/de ander.
Maar de rechtsstaat zal altijd achteraan lopen. Per definitie.

En natuurlijk, het kost geld. En dat is de zwakke stee van Nederland: ze
willen hier altijd, in koopmans-domineeland - al eeuwen! - goedkoop shoppen.
Stevige maatregelen opbouwen kost flink geld. Soft doen was altijd lekker
goedkoop - ik weet dat best. En keur dat ook niet goed.
Maar wat is het alternatief op korte termijn? Een voortdurende staat van
opwinding? Dat is niet vol te houden. En het verziekt ook nog meer heel wat
geesten (menselijke gemoederen). Deze lijst toont er de tekenen van: een
voortdurende hevige opwinding bij sommigen. En dat lijkt mij toch niet
gezond op termijn.

Wat niet wegneemt dat het mij heel goed lijkt goed op te letten en
informatie te verzamelen. Opheffen van het bijzonder onderwijs is doortoe
absoluut niet nodig. WEl een betere controle van het curriculum. En heolang
zouden "wij" al niet willen dat het onderwijs een stuk degelijker ware: meer
natuurwetenschap, meer historisch besef, ook van de "godsvrede" in Europa:
dat verdere ontwikkeling pas mogelijk is als die uiterst bloedige
godsdienstoorlogen achterwege blijven. Ik waardeer dan ook zeer de Franse
houding van de laicité, vrucht van de revolutie. Ik pleit niet voor een
verbod, maar wel voor een voortdurende aandacht voor het niet te koop lopen
met de religieuze overtuiging. Neem dat in het onderwijs op!

/raimond de tempe