Tammy Bruce

Henk Elegeert hmje at HOME.NL
Tue Nov 16 20:27:25 CET 2004

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Martin Lentink wrote:

> Zie: http://www.minbzk.nl/contents/pages/8765/grondrechten.pdf
>
> Zie daarin overigens ook de Motie-Dittrich, en let daarbij ook op de
> datum...

Martin,

Maar ik mis al van twee belangrijke begrippen de
omschrijving en hun/de onderlinge verhouding, nl.
democratische rechtsstaat en parlementaire democratie.

We zien nu juist dat die parlementaire democratie (zo die
ook de werkelijkheid beschrijft) in theorie en praktijk een
andere is dan het beeld wat we zien.

Van de 150 volksvertegenwoordigers ken ik er niet veel. Niet
in de zin van 'het volksvertegenwoordigen' (Donner deed een
poging, maar diende dat in zijn functie dus nu juist niet te
doen) en als controleur van het beleid.

Ze lijken eerder andere belangen te vertegenwoordigen.

Bv.
"
..
Individuele burgers en de samenleving als geheel hebben er
belang bij dat burgers de vrijheid hebben hun eigen waarden
te ontwikkelen en uit te dragen. Dit is een belangrijke
verworvenheid van de moderne, vrije en pluriforme
samenleving. Het is daarom van groot belang om spanningen
die soms voortvloeien uit de pluriformiteit te bezien tegen
de achtergrond van genoemde grondrechten, democratie en
rechtsstaat. Zij dienen als basis van het richtsnoer om met
die spanningen om te gaan. Deze basis is onomstreden
en verdient actief te worden uitgedragen.

..
Grondrechten, democratie en rechtsstaat vertegenwoordigen
als historische verworvenheden een immateriële waarde van
grote betekenis. Dat wordt dan ook benadrukt in vele
verdragen, andere documenten en rechterlijke uitspraken die
tezamen mede de grondslag vormen voor de nationale en
internationale rechtsorde.
"

Lees ik, maar stel tevens vast dat inzake Irak een geheel
ander koers is gevaren. Schaam me diep onderdeel uit te
maken van lieden die iemand van het leven beroven, omdat ie
zich uit angst, voor dood hield.

Ondanks de vele verdagen, ook.

Kortom: waar staan die democratische rechtsstaat en
parlementaire democratie dan (PRECIES) voor?

Is het politiek van aard?

Immers:
"..
De regering heeft een en ander ook onder ogen gezien. Zij
heeft er nadrukkelijk op gewezen dat de strafrechtelijke
discriminatiebepalingen zeer terughoudend moeten worden
toegepast: "aan kritiek op opvattingen en gedragingen, zelfs
al zou die kritiek beledigend zijn, [wordt] strafrechtelijk
niets in de weg gelegd"
..
"

Andere regering, andere uitleg?