Tammy Bruce

Tue Nov 16 09:16:30 CET 2004

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Martin,

Het interview in de Volkskrant met Pim waarop Thom reageerde ging over de
vraag of de vrijheid van godsdienst en anit-discriminatieregels zwaarder
wegen dan de vrijeheid van meningsuiting. De aanleiding was o.a. uitlatingen
van Imams die homo's ondersteboven van hoge gebouwen dood wilden gooien. Pim
zei het onjuist te vinden dat tegenstanders van dergelijke oproepen gestraft
konden worden en pleitte ervoor de vrijheid van meningsuiting niet
ondergeschikt te maken aan de vrijheid van godsdienst en
anti-discriminatieregels. Dat werd door Thom volledig uit zijn verband
gelicht. Het debat gaat nu ook weer over de relatieve gewichten van
godsdienstvrijheid, anti-discriminatieregels en de vrijeheid van
meningsuiting. Thom en anderen stellen zich nu nadrukkelijk op aan de kant
van Pim. Een open en normaal debat hoe je dat oplost was toen niet mogelijk,
nu wel. Hetvoorstel om de volstrekt overbodige vrijheid van godsdienst af te
schaffen (we hebben geen staatsgeloof) en de vrijheid van meningsuiting
voldoende te laten zijn, ook voor gelovigen, is nu bijvoorbeeld geuit en
bespreekbaar. Zonder dat diegenen die daarvoor pleiten nu van de meest
verschrikkelijke onzin worden beschuldigt.

Fritz