Vlaams Belang of CDA

jan van reusel reusel at PI.BE
Mon Nov 15 11:52:47 CET 2004

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

in het kader van de discussie lijkt me dit citaat uit het dagblad "de
morgen" van vandaag op zijn plaats:

Het Vlaams Blok werd gisteren formeel ten grave gedragen. In de plaats komt
Vlaams Belang. De naam werd bekendgemaakt op een congres in Antwerpen.
Strikt juridisch hoeft het Vlaams Blok de oude naam niet op te geven. Als de
partij zich zou verontschuldigen voor het racisme waaraan ze zich schuldig
heeft gemaakt, zou de naam behouden kunnen blijven, maar het Blok koos
ervoor een andere naam te nemen. Op die manier moet er geen schuldbekentenis
komen en kan alles verder als vanouds. Voorman Philip Dewinter herhaalde
gisteren in het programma Buitenhof op Nederland 3 zijn uitspraak dat
moslimmeisjes die een hoofddoek dragen daarmee een terugkeercontract
ondertekenen.

ik hoop dat hiermee de "vilijnigheid" van het vlaams belang iets duidelijker
wordt.

zoniet heb ik hier nog een citaat uit het zelfde artikel:

‘De namen van alle juridische hoofdrolspelers uit dat proces staan voorgoed
in het geheugen van deze jurist gegrift, ze zijn gewaarschuwd voor de rest
van hun carriere.” Met dat nauwelijks verholen dreigement aan het adres van
de rechters van het Hof van Cassatie overschrijdt het Vlaams Blok, sinds
gisteren het Vlaams Belang, een nieuwe grens in zijn verzet tegen de
veroordeling van de partij voor racisme.

De voorzet van Annemans werd overgenomen door voorzitter Frank Vanhecke, die
stelt dat hij de mensen die het Vlaams Blok het proces hebben aangedaan “in
zijn koker gegrift heeft staan en die niet zal vergeten”. Op een vorig
congres gebruikte het Vlaams Blok ook al eens het ‘Galgenlied’ van Karel
Vertommen om dia’s met daarop de afbeeldingen van Guy Verhofstadt, ‘pater’
Leman en de Gentse beroepsrechter te ondertitelen: “Het volk stond zwijgzaam
opeengehoopt, drie rechters werden opgeknoopt”, is een zin uit dat lied.

Advocaat-generaal Marc Timperman wou gisteren niet reageren op de
‘waarschuwing’. “Ik onthoud mij van elk commentaar”, zei hij aan De Morgen.
“Ik vermoed dat de procureur-generaal en de eerste voorzitter van Cassatie
hierover eerstdaags wel een verklaring zullen afleggen.”

jan van reusel
eisden-maasmechelen