deze trouwens gezien (reactie op Hein en Marc)

Sun Nov 14 23:24:39 CET 2004

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Ik voel met je mee, Martin,

Heb ook mijn jeugd na geboorte hier op de Veluwe en in het oosten van het
land doorgebracht.
Maar vind jij het niet griezelig dat je in Rotterdam niet eens meer mag
oproepen tot "gij zult niet doden", en een film die weliswaar niet jouw
smaak is, maar anderen prachtig vinden, niet meer vertoond durft te worden?
En een positieve film als Cool van Theo geboycot wordt door de
grootstedelijke bioscoopmonopolies.

Wil je de sfeer proeven hier, bijvoorbeeld in Amsterdam, kijk dan ook eens
in de andere weekbladen deze week, ook de linkse, en huiver. Eindelijk
durven ook de linkse bladen onverholen verslag te doen, Het Parool en e
Vokskrant ook, van de intimidatie en terreur en wat er leeft: als de
overheid volhardt ons niet te verdedien en te beschermen op straat en in  de
trein,op school en rondom ons huis, dan is het verbod op bewapening en het
overheidsmonopolie op geweld volstrekt achterhaald.

Er leeft nogal wat onder de politiek correcte censuuur, dat onzindelijke
kordon sanitair: huoiver aan de koffietafels, zie de statistieken, de helft
voelt zich in en rondom de grote steden op veel plaasten onveilig, voelt
zich in de steek gelaten ("de politie doet niets", "de politie doet niets",
"ik word opgepakt als ik me niet laat beroven of slaanof erger", enzovoort).
Het vertrouwen in de overheid staat op een dieptepunt, velen vinden het hier
onleefbaar, velen zouden het lijst weg willen.

Zelfs over de harde taal van de PvdA, die anderen het denken en hardop
praten over het non-integratiebeleid en voedingsbodems voor afzondering en
fundamentalisme wil verbieden op straffe van de beschuldiging soft te zijn
naar terreur (alleen Oudkerk en zijn voormalig hoofdmedewerker en opvolger
Aboutaleb laken dat schijnheilige gezwalk van Wouter B.), en het kennelijke
bijna dagelijkse leugenachtige optreden van Cohen, zijn Het Parool en de
Volkskrant nu met andere bladen uitermate kritisch. Het debat spitst zich
toe. Theo's vriendin Verdonk distantieert zich openlijk van Balkenende en
Donner om goddelijke lastering te beantwoorden met het aanpakken van
godslastering, en noemt dat het verlagen tot de normen van fundamentalisten
en extremisten.

Ik begrijp het contrast tussen de ene helft van Nederland en de andere
helft, ik begrijp hoeveel het uitmaakt in welke wijken je woont, of hoe ver
af van de hele en halve "no go area's"", de getto's die gelukkig niet ook
nog krottenwijken zijn.

Maar is het niet interessanter het debat tussen gedogen van ernstige
overtredingen van de orde en veiligheid verder toe te spitsen op de
bestaande tegenstellingen, alsmede het er volledig bijhoren van eigenlijk
talentvolle en kansrijke allochtone jongeren, zonder subsidievertroeteling
van oudere mannen als groepjesbaasjes?

Fritz van Rikxoort