deze trouwens gezien (reactie op Hein en Marc)

Martin Lentink martinlentink at D66GELDERLAND.NL
Sun Nov 14 22:56:45 CET 2004

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Bert Bakker wrote:
<...>
> [...]
> geprojecteerd op
> het lichaam van gesluierde en mishandelde vrouwen. Ik zie niet wat
> daar mis
> mee is. Natuurlijk treft het de daders recht in het kruis, maar dat
> is toch
> precies de bedoeling? Of was het beter geweest om maar weer de
> zoveelste
> nova-discussie over uithuwelijking, vrouwenmutilatie of 'corrigerende
> tikken'
> te organiseren?
> De kunstenaar kiest zijn eigen vormen, en heeft daar alle vrijheid

Bert,
Lees hierover ook de 'Groene' van deze week.
De kunstenaar kiest zijn vorm, en daar is niets mis mee. Maar indien die
vorm niets, of slechts het tegendeel bereikt van hetgeen die kunstenaar
wenst te bereiken? Wat als de kunstenaar een vorm kiest die door het beoogd
publiek niet anders dan verkeerd kán worden begrepen, omdat die kunstenaar
zijn beoogd publiek niet begrijpt?

<...>
> nu durft niemand Submission nog te vertonen. Het is
> Allahgeklaagd. Ik vind dat je erg ver meegaat in de gedachte
> 'eigenlijk hebben
> ze het aan zichzelf te danken', Hein, als het om Theo en Ayaan gaat.

Hmmm.  Ik heb een beetje de indruk dat 'Submission' inmiddels wereldwijd een
grotere verspreiding krijgt dan de film zonder de moord ooit gekregen zou
hebben ( maar misschien is mijn mening gekleurd omdat ik het zelf
intellectueel en artistiek maar een povere film vond). Hier heeft B. in
ieder geval ook het tegengestelde bereikt van hetgeen hij wilde bereiken.

> Dat geldt
> trouwens ook voor Doc, van wie we nu allemaal achter Job Cohen moeten
> gaan
> staan. Om wat te doen eigenlijk?

Tsja. Goede vraag. Heb ik zo één, twee, drie geen antwoord op...

> En Donner maakt misbruik van de situatie om de godslastering nog weer
> eens in
> de ban te doen. Laat ie GODVERDOMME eens kijken naar de misstanden in
> zijn
> eigen kerk, nu en in het verleden.
> :-(
> Sorry, ik ben het weer kwijt ;-)
> Goede zondag.

Kijk Bert, en hier vinden we elkaar weer. Nu wordt je verontwaardiging weer
iets minder selectief. Ik woon op de Veluwe. Wellicht dat ik minder wordt
geconfronteerd met moslimfundamentalisme. Maar zolang ik hier nog meiden in
lange rokken zie rondlopen moet niemand met mij beginnen over hoofddoekjes.
Of over de onderdrukking van de vrouw.

> Bert.
<...>

mvg,