Mohammed Bouyeri

Hein van Meeteren heinwvm at CHELLO.NL
Sun Nov 14 12:46:10 CET 2004

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Fritz van Rikxoort wrote:

> De vraag die jij buiten de orde wil plaatsen, zoals jij heel veel wilt
> verbieden om te bespreken, is hier bij iedereen,
> waarom een jongen die goede ideeën heeft en net als anderen met zijn
> hoofd
> tegen de muren loopt,  in hun strijd voor een betere samenleving en
> tegen regentesk beleid,
> er voor kiest om het maar helemaal op te geven, zoals vele anderen met
> hem.

Die vraag is eerder van psychologische aard dan van maatschappelijke
aard, hoewel maatschappij en psyche elkaar hier ontmoeten.
Radicalisering, je afsluiten (sectariëring), tunnelvisie, opgekropte
agressie, een daad willen stellen....ze komen mijns inziens voort uit
een diep gevoel van vernederd zijn. van onmacht en woede. Maar ook de
waanzin speelt mee: opgestookt worden door preken, boekjes en
sniff-video's. Ik probeer het me voor te stellen: je bent derde
generatie allochtoon (alleen dat woord al, je bent gewoon Nederlander
met een bepaald verleden , zoals elke Nederlander) en je doet gewoon
HAVO en bent actief in de buurt. Maar je wordt permanent aangesproken
als "Marokkaan", als "geitenneuker",  als  probleem dus, en als
vreemdeling. Geboren in Nederland en als vreemdeling beschouwd en
behandeld! Dat kwetst, lijkt me. Dan komen een Fortuijn (voor het volk)
en een  Scheffer  (voor degenen die doorgeleerd hebben) die stellen dat
je moet "integreren". Integreren in wat? Integereren in wie? In een
nihilistisch volkje dat geen identiteit heeft? In een samenleving dat
als enig bindmiddel een mechanische en formalistische  democratie, het
geldverdienen en de sex heeft? In een samenleving waarbinnen religie is
doodverklaard? Waarbinnen nauwlijks meer mensen zijn met een ideaal, met
een overtuiging, met een visie? Je moet binnen een leegte integreren,
terwijl je als Moslim iets heel anders zoekt. Vanuit zo'n jongen gezien
wordt hij in de hoek getrapt, vernederd, uit z'n wortels gerukt.
Volgens mij begint dáár het proces dat naar een moord leidt. Natuurlijk
is hij en hij alleen verantwoordelijk en aansprakelijk, maar we moeten
als samenleving ons de keiharde, bikkelharde, meedogenloze vraag stellen
welke aansprakelijkheid WIJ dragen voor het proces dat bij een
Amsterdamse havo-leerling tot een moord leidt. Je kent mijn standpunt
Fritz: ik vind Fortuijn mede-aansprakelijk, maar ook Paul Scheffer en
ja, helaas, ook Geert, Theo en Ayaan zelve. Zij schiepen het klimaat van
uitsluiting en van vernedering,  en van de dwang tot integratie.
Politici boden en bieden tegen elkaar op, nog immer,  om te bewijzen hoe
'tough" ze zijn als het gaat om de disciplinering van de "immigranten".
Ja, daarmee scoor je, in dit populistische landje. We betalen er nu de
prijs voor.