deze trouwens gezien?

Bert Bakker bbakker at USA.NET
Sun Nov 14 11:45:57 CET 2004

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Daar heb je wel een punt Mark. Ik denk dat haar uitkeringsuitspraken overigens
vooral door de VVD zijn ingegeven, dat is niet primair haar eigen agenda.
De emancipatie-agenda is dat wel. En daar zitten niet-liberale elementen
tussen, eens. Maar ik herinner me nog maar al te goed hoe in de jaren 70 en 80
onze eigen feministes ook puur op resultaat wilden sturen. Als vrouwen een
andere keuze wilden maken dan heette het al gauw dat dat geen werkelijke
'vrije' keuze was geweest, want tot stand gekomen onder de knoet van het
patriarchale denken en de kostwinnerswetgeving. Wat overigens voor een deel
wel waar was. En ook nu hoor je moslemvrouwen tegen Ayaan Hirsi Ali zeggen
"hier help je ons niet mee" (bijvoorbeeld Nova, 13 oktober, vorige week
herhaald). Maar dat zeiden de plattelandsvrouwen in de jaren 60 en 70 ook
tegen Dolle Mina. En de vrouwen in Ierland, Polen en Portugal zeggen het tegen
Women on Waves. Die vrouwen sluiten een compromis met hun omgeving, met hun
mannen, met hun kerk of moskee. Maar als er niemand vooruit loopt, als er geen
extreme spiegels zijn, zal er ook nooit echt wat veranderen.

En bovendien denk ik dat er ook nog het nodige anti-liberalisme in Ayaan is
geslopen omdat de VVD natuurlijk helemaal geen liberale partij is, zeker niet
als het aankomt op vreemdelingenvraagstukken en de islam.

Ik ben trouwens lang niet zo betoverd door Ayaan als Hein en Marc lijken te
denken. Ik ken haar goed, ik ken ook alle verhalen, en wellicht zijn ze ten
dele waar. Maar ik verzet me tegen degenen die Ayaan min of meer
verantwoordelijk lijken te stellen voor Theo van Gogh's dood omdat ze hem op
het pad van Submission heeft gebracht. Ik vind Submission een meesterlijke
film, die het verdient om elke dag op Al Jazeera te worden vertoond. Maar
ja...
Groeten,
Bert.