Hoe kreeg Hirsi Ali het Nederlands volk in haar ban ?

Sun Nov 14 11:25:08 CET 2004

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

 Hein van Meeteren <heinwvm at CHELLO.NL>:
>Heeft ze "het Nederlandse volk" in haar ban? Nee, ze heeft journalisten
>in haar ban,

 Okee, je hebt gelijk. Ergens zeg ik 'in meer dan een opzicht'; daarmee gaf
 ik het onderscheid tussen daders en slachtoffers aan. Maar ik had het wat
 beter kunnen zeggen.

>Je stelt inderdaad de goede vraag: waarom laten deze opinionleaders zich
>meeslepen?

 Maar ook op deze lijst. Ik verbaas me over Henk Vreekamp. Die ligt graag
 dwars (net zoals jij en ik, trouwens) maar nu het gaat om iemand die het
 multiculturalisne afwijst, kijkt hij niet verder dan z'n neus lang is.

 Over Hirsi Ali zegt Hein,
>Niet onsympathiek, maar wel met een sfeer van mysterie om haar heen.

 Die mysterie ontstaat omdat ze de mensen de leegte zelf laat invullen. Ze
 reikt slechts de daartoe benodigde suggesties en ruimte aan. Verzinsels
 dus. En zonder zich daar zelf bewust van te zijn. Wie niet meezint, is
 bestand tegen het verschijnsel en kijkt dwars door de leegte heen.
 Oplichters gaan zelfs doelbewust zo te werk.

>Nederland laat zich ook meeslepen. Het duidt aan hoe zinledig ons land is
>geworden, stuurloos, principeloos, identiteitsloos. (...) Ons land bevindt
>zich in een van haar diepste crises.

 [Maar wel komen er wel weer uit, hoor]

 Een vorige keer dat het zover was, heette het 'reddeloos, radeloos, rede-
 loos' en rolden de koppen van Johan en Cornelis de Witt. Ditmaal de koppen
 van Pim Fortuyn en Theo van Gogh.

 Op het moment dat mensen doorhebben dat Hirsi Ali geen Moslim weet te
 redden, radeloos is door haar verleden en beslist niet voor rede vatbaar
 is, komt het wel weer in orde.

 Marc Fluks, Amsterdam

 PS: Ik vind trouwens net de aankondiging in de bus waarin jij, aangeduid
     met 'ex-D66' debatteert n.a.v. een interview met Thom de Graaf. 30
     november in de Rode Hoed. Heb je nog vrijkaarten ?   :-)