Bad faith? (was: Buttiglione in Netwerk N1)

Ellen Vunderink evu at PLANET.NL
Thu Nov 11 20:46:43 CET 2004

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Bert,

Je legt je vinger precies op mijn zere plek. Dat je nooit het gevoel van 'bad faith' hebt gehad, kan ik nauwelijks geloven. Als het zo is, stelt het me teleur.

Natuurlijk is het soms goed om een compromis te sluiten en de gulden middenweg te bewandelen. Maar bij teveel compromissen en inleveren ligt een akelig soort van kleurloosheid en middenmaat op de loer. Aan de andere kant vind ik rigide vast houden aan principes ook niet alles. De wijze waarop D66 vast bleef houden aan bescherming van de privacy in het licht van terrorisme-bestrijding vond ik te principieel. Ik zal niet meer herhalen :-) hoe stuitend ik het vind dat D66 haar programma ten aanzien van de Waddenzee heeft laten vallen.

Natuurlijk bestaat het absolute gelijk niet. Niet in Nederland en niet ergens anders. Maar daar ging het hier niet over. Het gaat hier over spelletjes spelen. Politiek is koehandel geworden. Ik vijf eraf, jij tien erbij, dan ik weer, en dan jij weer. Dat zou niet zo moeten zijn in mijn ogen. Politiek gaat over ideeën, over wat je belangrijk vindt, welke prioriteiten je stelt en wat je wilt bijdragen aan de samenleving. Natuurlijk zijn er onderwerpen waar je wel compromissen kunt sluiten cq spelletjes spelen. Maar niet bij zoveel onderwerpen als dat nu gebeurt.

De maat of iets een spelletje spelen is, of een compromis sluiten, ligt voor iedereen anders. Ik wilde dat er (meer?) politici met passie waren die de lat op dat gebied hoger en idealistischer leggen, die het aandurven niet mee te doen met de spelletjes. Pas dan is er weer sprake van een volksvertegenwoordiging. Nu is er een kolonne aan de leider gehoorzamende mieren aan het werk. Het enige dat nu helpt, zijn politici die het aandurven weer werkelijk politiek te bedrijven en stoppen met mee doen aan de spelletjes.

Ellen Vunderink

PS Mijn onvrede met D66 is zo groot dat ik vorige week mijn lidmaatschap heb opgezegd.