Buttiglione in Netwerk N1

Thu Nov 11 17:41:12 CET 2004

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Precies Hein,

En wie niet, op een paar partijclanlieden na dan.

Laten we net als bij ondernemersraden vrije lijsten zonder partijclanvroming
gaan indienen. Bij veel ondernemingsraden willen de meste kandidaten en
werkenemers alleen de vrije lijsten, en niet de vakbondsclans. Misschien uit
angst.
Maar in de politiek zou het zo helpen als we van onze paar-partijenstaat
gewoon van anderop een vrije burgers- en hun vertgenwoordigersstaat zouden
maken, zoals het formeel overigens ook geregeld is.

Het wangebruik en de onjuiste voorlichting door partijen over onze grondwet
en ons kiesstelsel hoeven we niet te accepteren, althans formeel niet, hoe
groot de weerstand van parijclans ook is als zij met hun verzuilde media
niet meer zouden bepalen wie er wel en niet mogen spreken in dit land en wat
zij wel en niet mogen zeggen.

Laten we onze representatieve democratie terugveroveren op de wij-zij
denkers van oude verzuilde partijen. En door elkaar met oud- en nieuwkomers
op vrije lijsten gaan staan. Natuurlijk met heldere programmapunten, maar na
een lijsttrekker gewoon op alfabet, de keizers mogen bepalen hoeveel ze per
lijst willen en wie. En we respecteren de grondwet en de kieswet en doen
niet aan spreekverboden en stemdwang vanuit politbureau's. Ik ben ervan
overtuigd dat gewone burgers elkaar prima kunnen vinden op programmapunten
en onderlinge sympathieën. Ze bepalen samen wie er met elkaar op een lijst
gaan staan en waren het al eens over de hoofdprogrammapunten voor de komende
bestuursperiode.

Op overige beleidsterreinen waar geen bijzondere actiepunten voor
verandering en verbetering liggen, spreekt elke lijst onderling maar af
globaal hoe de marges liggen. En dat is ook een soort program, grosso modo
veranderen we dit en dat bij voorkeur niet, als er geen nieuwe
ontwikkelingen zijn. Zijn er verrassingen en nieuwe ontwikkelingen dan is
een open debat tussen alle vrije volksvertegenwoordigers ook tussen diue van
andere lijsten heel goed mogelijk. Evenals meerderheidsvorming.

Het werkt in de praktijk van ondernemingsraden zelfs beter dan vanuit aan
oude ideologieeën en deelgroepsbelangen gebonden vakbondslijsten.

Fritz