Buttiglione in Netwerk N1

Henk Elegeert hmje at HOME.NL
Wed Nov 10 22:25:34 CET 2004

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Hein WvM wrote:

> REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

> Ik schreef dat in POLITIEKE zin een vergelijking valt te maken: het
> fysiek óf politiek monddood maken van je tegenstander. Het effect is
> gelijk: je bent van een lastpost af. En dat is fout, goed fout.  Juist
> nu moet elke "tegenstander" aangehoord worden, een kans krijgen,
> erkenning krijgen.

Eens Hein. Het past niet de kritiek te verstommen nu die
juist naar de oppervlakte komt.

> Bij Buttiglione: laten zien dat hij wèl scheiding kan
> maken tussen standpunt en functie, opinie en dienen van de wet. Die kans
> kreeg Buttiglione niet. Het EP heeft gefaald: je stuurt niet iemand weg
> puur om zijn in jouw ogen abjecte overtuiging. Dat is politieke moord.

Meer dan dat is het een schoolvoorbeeld van intollerantie.
Een voorbeeld van uitlsuiting van deelname, een aanzetten
tot extremisme. Iedere Europeaan zou tegen iets dergelijks
moeten worden beschermt. Zeker door het EP.

> [...]
> met middelen die niet deugen. Dat zalvende toontje van de "democraten",
> terwijl jaren en jaren gewerkt is aan eigen bestuurscarrieres en het
> monddood maken van interne oppositie. Sinds vorige week is die woede
> gestegen, maar ik besef me ook dat woede geen goede drijfveer is.
> Ik heb de afgelopen weken veel onzin horen uitbraken door degenen die
> over ons zijn gesteld, zoveel, dat ik het laatste restje vertrouwen in
> onze "elites" volledig heb verloren. Een van de weinigen die ik koosjer
> vond was, wie had dat ooit gedacht...van Agt.

Tjonge, wat heeft die dan op zijn oude dag alsnog ontdekt
wat Joop destijds al wist? Bovendien, acht ik hem met name
in hoge mate verantwoordelijk voor het klimaat waarin we
thans verkeren. Hij is verantwoordelijk voor de
volksvertegnwoordiger van heden die de partij politieke
wensen volgt i.p.v. het debat aan te gaan.

Ik ben echt benieuwd Hein, hoe je daar aan komt.

> Onze politici hebben collectief gefaald, onze journalistiek heeft
> collectief gefaald. We zitten namelijk tot onze oren in een criminele
> oorlog in Irak, hebben twee politieke moorden in twee jaar tijds en zijn
> verder dan ooit  verwijderd van een tolerante, open, democratische ,
> prettige samenleving. Nederland is een puinhoop geworden, en wie draagt
> daarvoor de verantwoordelijkheid?

O.a. Van Agt, die kwam als oud politicus de angel uit de
oppositie halen. Slimme politiek.

> Mijn gevoel van machteloosheid is groot, en dat ventileer ik. Want we
> hebben gelukkig nog uitingsvrijheid.

ah nog even...

Henk Elegeert