Nederland geen open democratie

Wed Nov 10 11:10:10 CET 2004

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Tot mijn stomme verbazing weigert de Tweede Kamer openbaarheid te geven over de schriftelijke inbreng van de Kamer over de zorgverzekeringswet en de wet op de zorgtoeslag.

Ook Bert Bakker en medewerkers weigeren al twee weken hun inbreng openbaarte maken aan mij.

Na een rare discussie met de griffier dat de regel is dat er geen openbaarheid is tot de minister heeft geantwoord werd toegezagd dat toch vrijdag het complete verslag van de schriftelijke inbreng op een webzite zal worden gepubliceerd.

De vijandigheid en vanzelfsprekendheid waarmee ongeschreven regels van geen openbaarheid werden verdedigd deden mij schrikken. De negatieve toon waarmee toegegeven werd openbaarheid te moeten geven in ons land verbaast mij zeer.

Fritz