Ontmythologiseren Hirsi Ali? - Status Maatschappelijke Schade

Tue Nov 9 22:50:11 CET 2004

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

On dinsdag, nov 9, 2004, at 22:24 Europe/Amsterdam, Henk van Lingen
wrote:

> REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

> Zeg zojuist dat er vandaag ook inderdaad een gevalletje vandalisme was:
>
> http://nl.wikipedia.org/w/
> wiki.phtml?title=Ayaan_Hirsi_Ali&diff=0&oldid=591150
>
> Kunnen onze juristen hier aangeven of iets dergelijks aangiftewaardig
> is?
>
> 82.157.144.159 is een wanadoo klant dus dat lijkt me traceerbaar.

Voor een goed begrip van de zaak: de servers van Wikipedia staan in
de VS. Overigens, als je goed kijkt, zie je dat dit vandalisme er maar
acht minuten op heeft gestaan.

In principe doet Wikipedia zelf geen aangifte. In geval van vandalisme
of
beledigen wordt de vorige versie van het bestand teruggezet en wordt
het IP-nummer geblokkeerd. Eerst voor 24 uur, en bij herhaling voor een
langere periode of voorgoed.
Als een bepaalde pagina veelvuldig wordt gevandaliseerd, vorige week
bijvoorbeeld 'Theo van Gogh' kan die tijdelijk worden beveiligd. Hij kan
dan niet worden bewerkt, alleen gelezen.

Erik vdMb