Alles en iedereen moest het ontgelden

Tue Nov 9 15:11:07 CET 2004

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

En wie willen dat en wie juist niet...

VERKLARING
Amsterdam, 7 november 2004

Onderstaande Marokkaanse organisaties, gevestigd in het stadsdeel
Slotervaart te Amsterdam

1. Het Islamitisch Sociaal Cultureel Centrum en de moskee El-Oumma
2. De vrouwenorganisatie Nisa for Nisa
3. De Stichting Al Mawadda
4. De Stichting Westland
5.De Stichting Harmonieus Samenleven
6. De Stichting Raja
7. De jongerenorganisatie Oportuna
8. De werkgroep Marokkaanse Ouderen

delen mee dat zij verbijsterd en oprecht geschokt zijn na de aanslag op de
columnist , opiniemaker en cineast Theo van Gogh jongstleden dinsdag 2
november 2004.

In de eerste plaats willen wij ons medeleven betuigen met de familie en
vrienden van Theo van Gogh.
De organisaties stellen vast dat de dader/verdachte een geboren Amsterdammer
van Marokkaanse afkomst is.
De organisaties zijn van mening dat betrokkene heeft gehandeld vanuit een
zienswijze die geheel voor rekening van hemzelf komt.
De organisaties wijzen er op dat met name de Marokkaanse gemeenschap in
Slotervaart van mening is dat de Islam een godsdienst van vrede is en nooit
kan leiden tot een daad zoals nu is gepleegd .
Zij onderschrijven tevens dat vrijheid van meningsuiting een grote
verworvenheid is in de Nederlandse samenleving die is geworteld in de
grondwet en dat de grondwet in alle opzichten moet worden gerespecteerd.
De organisaties hebben kennis genomen van het feit dat de dader/verdachte
Mohammed B. in het stadsdeel is opgegroeid.
Voorts constateren de organisaties dat er nu een publiek debat op gang is
gekomen waarbij de verantwoordelijkheid voor politiek-islamitische acties
voor een deel wordt neergelegd bij verantwoordelijken in de moskeeën , de
maatschappelijke organisaties en bij de Marokkaanse gemeenschap in het
algemeen.

De organisaties in Slotervaart zijn van mening dat dit een onheuse
benadering is van hetgeen zich in onze samenleving afspeelt.
Het kan niet zo zijn dat de Marokkaanse gemeenschap verantwoordelijk kan
worden gesteld voor een gruweldaad zoals nu heeft plaatsgevonden.
Wel zijn de organisaties van mening dat zij de plicht hebben om, gezien de
sfeer die er nu heerst in Amsterdam en in het hele land , het publieke debat
aan te zwengelen over de positie van de Marokkaanse gemeenschap binnen de
Nederlandse samenleving en zal daartoe op korte termijn initiatieven
ontwikkelen, in samenwerking met het bestuur van het stadsdeel, het
gemeentebestuur en de bewonersorganisatie Eigenwijks in Slotervaart.
De debatten zullen moeten leiden tot een wederzijds begrip voor elkaars
standpunten en tot initiatieven die de tegenstellingen niet verscherpen maar
wegnemen.
De organisaties zijn van mening dat zij hierin een voorbeeldfunctie hebben
te vervullen en roepen alle bewoners van het stadsdeel Slotervaart en in
geheel Amsterdam op aan de debatten deel te nemen en tevens mee te werken
aan de concretisering van plannen die tot doel hebben om op een vreedzame
wijze en in alle openheid met elkaar samen te leven.
Daarbij is een voorwaarde dat men niet alleen met elkaar in debat gaat maar
vooral naar elkaar wil luisteren met respect voor ieders mening.
De organisaties zullen u op zo kort mogelijke termijn op de hoogte stellen
van de verder te ondernemen stappen.
Voor nadere informatie kunt u contact opnemen met de Stichting Eigenwijks,
organisatie voor samenwerkende wijkbewoners te Amsterdam-Slotervaart,
telefoon 020 - 346 06 70.