Ontmythologiseren Hirsi Ali? - Status Maatschappelijke Schade

Henk van Lingen henk at VANLINGEN.NET
Tue Nov 9 14:44:42 CET 2004

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

On Tue, Nov 09, 2004 at 02:15:43PM +0100, Dr. Marc-Alexander Fluks wrote:

>  Bij Hirsi Ali struikelen de leugens over elkaar. Ze zou zijn gevlucht omdat
>  ze moest trouwen (Bewering 1: met een verre neef; Bewering 2: met een clan-
>  lid) maar ze zegt dat ze (via Duitsland) ontsnapt is uit Somalie terwijl ze
>  kwam uit Kenia. Wat heeft dat met een huwelijk (weer in Canada) te maken ?
>  En belangrijker: waarom stelt niemand het soort vragen die ik formuleer ?

Wellicht omdat de meesten hier in hun studententijd een cursus zindelijk
redeneren hebben gehad? Of omdat diegenen die zich voor haar levensloop
interesseren deze zomer gewoon die zomergastenuitzending hebben gezien?

Wellicht kun je aangeven welke stuitende tegenspraak er nu precies zit
tussen 'Bewering 1' en 'Bewering 2'? Een clan in Somalie lijkt me iets
groter dan een handje vol mensen.

Wellicht kun je http://nl.wikipedia.org/wiki/Ayaan_Hirsi_Ali eens
bestuderen. Ik zal hieronder ook enkele fragmenten uit het stuk van twee
pagina's uit het NRC van deze zomer geven. Wellicht kun je dan eens
nagaan wat er nu precies niet klopt, en vervolgens of dat aan Ayaan ligt
of aan de boodschapper. Daarna je dan bij haar of haar partij navraag
doen en zonodig die wikipediapagina aanpassen. Oke?

Uit: http://archief.nrc.nl/?modus=l&text=ayaan&hit=79&set=1

Ayaan Hirsi Magan werd op 13 november 1969 geboren in Mogadishu als tweede
dochter bij de tweede vrouw van Hirsi Magan, telg uit de koninklijke Osman
Mahamoud-subclan die deel uitmaakt van de Darod-clan. Voordat de Britten
en de Italianen Somalië aan het einde van de 19de eeuw koloniseerden, was
haar voorvader Ali Suleeman Somalische koning. Hij was krijgshaftig en
krijgslustig.
Haar vader was niet bij de geboorte. Hij verbleef in de gevangenis van
Mogadishu en voerde in de jaren daarna oppositie tegen de communistische
dictator Siad Barre. Hij was voortdurend op de vlucht. Op haar vijfde jaar
werd Ayaan besneden.
Op haar zesde - de burgeroorlog in Somalië was net afgelopen - verhuisde
ze met haar moeder, haar broer, haar zusje en haar oma achtereenvolgens
naar Mekka in Saoedi-Arabië, naar Riad, naar Djedda, naar Khartoum in
Soedan. Daar werd het gezin niet toegelaten. Ze weken uit naar Addis
Abbeba in Ethiopië en kwamen na anderhalf jaar in Nairobi in Kenia
terecht. Daar woonde Ayaan tien jaar, tot 1991.
Haar vader kwam af en aan, maar was nooit permanent bij zijn gezin. ,,Als
mijn vader ergens binnenkwam'', herinnert ze zich ,,stonden de mensen op.
Hij was een prinsje.'' ,,Zij neemt mijn plaats in'', zei hij tegen zijn
vrouw en hij wees naar Ayaan. ,,Dat was uitzonderlijk, want als vrouw ben
je minderwaardig.'' Zo ging het volgens Ayaan Hirsi Ali. Maar haar moeder
zei tegen haar zoon: ,,Jij vervangt je vader voor mij.'' Dat was
ingewikkeld.

Ayaan moest het huis schoonhouden. Ze stond 's morgens om half 7 op om
voor het gezin pannenkoeken op houtskool te bakken. ,,Mijn zusje zei: `ik
help je, ik doe de zitkamer'. Maar om half vijf 's middags was de zitkamer
nog niet gebeurd. `In mijn hart wil ik je helpen', zei mijn zusje
schuldbewust. `Ik wilde helpen.' In mijn woede zag ik dat ze het meende,
maar ze kon het niet. Maar mama slaat me, zei ik. Ze antwoordde: `Doe je
ogen dicht en voordat je het weet is het over.' Ik hield erg veel van mijn
zusje.

,,Ik was bang, langzaam. Ik wilde dat het vreedzaam was. Ik stortte me op
mijn examens op de Moslem Girls Secondary School - dankzij mijn vader
mocht ik naar school - en op de koranles op zaterdag. Ik sluierde me, dat
was de wens van mijn moeder. We schreven koranteksten op een houten bord.
Ik weigerde omdat het schrijven met zelfgemaakte inkt me zoveel tijd
kostte. Toen sloeg de koranleraar mijn hoofd zo hard tegen de muur dat ik
met een schedelbasisfractuur naar het ziekenhuis moest.''
Van haar dertiende tot haar twintigste in Kenia was ze boos op alles en
iedereen. Ze las
Dickens en Dostojevski op school. Ze schreef haar vader brieven. ,,Mijn
broer ontspoorde, mijn zusje was tegendraads'', zegt ze nu. ,,Die brieven
waren een aanklacht tegen mijn vader. `Jij bent er niet', schreef ik. Hij
bewaarde al mijn brieven en antwoordde: `Ik vind je handschrift zo
mooi'.''

Met haar zusje liep het niet goed af. Ze ging als secretaresse werken bij
het kantoor van de Verenigde Naties in Nairobi. ,,Met haar was ik het
intiemst'', zegt Ayaan Hirsi Ali nu. ,,Ze droeg korte rokjes, die mijn
moeder verscheurde. Mijn moeder schold haar uit voor `hoer' en mijn zusje
antwoordde: `Als je me uitscheldt, word ik echt een hoer'. Mijn zusje was
zo dwars dat ze het eigenlijk psychisch niet aankon. Ze is in 1998 aan
uitputting als gevolg van haar psychoses overleden.

,,Strijden daar, weet ik nu, heeft geen zin. Het gaat om één ding:
overleven. De dood is niet zo bijzonder als in Nederland.''

Ayaan Hirsi Ali werd uitgehuwelijkt aan een in Canada wonende Somaliër.
Ze trouwde met hem in 1991 in Nairobi, maar tijdens haar reis naar Canada
vluchtte ze in Duitsland naar Nederland. De naam Magan verving ze door Ali
om in Nederland onherkenbaar te blijven. Soms komt ze verre familie tegen
in Nederlandse asielzoekerscentra. ,,Dan omhelzen ze me eerst'', zegt
Hirsi Ali. `Ahhh, de dochter van Hirsi Magan, ons bloed'. `Welke
dochter?', vragen ze dan. 'Oh, Ayaan'. En dan wenden ze zich af.''

Haar vader, die zich uiteindelijk neerlegde bij haar vlucht, wil geen
contact met haar sinds ze zich van de islam heeft afgewend en haar geloof
politiek bestrijdt. ,,Ik heb tegen hem gezegd: `Nu ik jouw plaats heb
ingenomen, zoals je me hebt gevraagd, accepteer je mijn strijd niet. Ik
ben net als jij. Ik vecht tegen onrecht.' Hij lijdt aan zijn eer.'' Tegen
haar moeder heeft ze een paar jaar geleden gezegd: `Ik geloof niet meer in
Allah.' Hirsi Ali: ,,Ze antwoordde: `Wat wil je van mij? Verwacht je dat
ik aanvaard dat mijn dochter naar de hel gaat?'''

Succes ermee,
--
|  (o-  Henk van Lingen                       Utrecht, The Netherlands |
|  /\                                       http://henk.vanlingen.net/ |