Alles en iedereen moest het ontgelden

Ger gmw.arts at HOME.NL
Tue Nov 9 13:58:45 CET 2004

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

di 2 nov 2004, 22:01

Citaten van Theo van Gogh

Beledigen WAS z'n lust en leven
door Arianne Mantel

AMSTERDAM - "Ik geloof dat het Opperwezen een varken is. Een lief
intelligent dier. Ik noem HEM Allah, niet te verwarren met die andere Allah.
Ik heb diep religieuze gevoelens waar ik liever niet over praat."

"Ik denk heel vaak dat ik al dood ben, maar dat iemand vergeten is het mij
te vertellen."

"Ik kom uit de buik van een moeder die verbaal behoorlijk agressief kon
zijn. Mijn vader en moeder hadden en hebben een - hoe zeg je dat -
hartstochtelijk huwelijk. Veel ruzie, veel verzoening."

Over Job Cohen:
"Van alle oplichters die ons de vijfde colonne van de geitenneukers proberen
te verkopen als een verrijking van onze toch al zo geweldige multiculturele
samenleving, is Job Cohen de meest doortrapte. Hij is inderdaad bezig een
begrip te worden onder Allah's slagers; als een jood die je om een boodschap
kunt sturen."

Over Ed van Thijn: "De Feldwebel van de gedachtenpolitie, die zo doortastend
was de schrijver W.F. Hermans de toegang tot de stad te ontzeggen."

Over Thom de Graaf, die Pim Fortuyn beschuldigde van 'vergroving' van het
politieke debat: "Hij danst op het graf van Anne Frank."

Over het hoofddoekje: "Uitgevonden door achterlijke middeleeuwse
geitenneukers die onze vrijheden beperken."

Over Boris Dittrich: "Het zalvende glijmiddel van D66."

Een homo noemde hij een 'kwijlende chocoladeridder' en vrouwen werden
aangeduid als 'sneetjes' of 'dozen'.

Over recente bedreigingen: "Die kwamen uit extremistisch islamitische kring.
Het laat alleen maar zien hoe bedroevend het peil van de geciviliseerdheid
is in sommige kringen. Ik laat me door dat soort mensen de mond niet
snoeren."

Over zijn columns: "Aanvankelijk dacht ik dat het schrijven van stukjes me
weg zou houden bij de psychiater, maar ik word er juist alleen maar
somberder van. Als je gaat zitten om ergens over te schrijven, word je
alleen maar dichter met je neus op de beerput gedrukt."

Over Nederland: "Ik hoop echt dat ik hier 87 mag worden en dat ik de beker
der gramschap helemaal tot op de bodem kan leegdrinken. Maar om nu te zeggen
dat ik ernaar uitzie om te leven in een land dat gebukt gaat onder de
censuur van de politieke correctheid en waar de geitenneukers het voor het
zeggen hebben: nee, dat niet."

"Ik geloof niet in de goedheid van de mens, wel in m'n eigen arrogantie. Dat
heeft dermate veel uitstraling dat die kogel voor mij niet zal komen, denk
ik hoor. Ze denken, denk ik, 'dat is de dorpsgek, waarom zou je hem
neerschieten?' If it happens, it happens", aldus Van Gogh in een
vraaggesprek dat de RVU zaterdag uitzendt vanaf 15.00 op 747AM.